هشدار کمیته بین‌المللی المپیک به ورزش ایران: احتمال حذف از پاریس ۲۰۲۴

مهم‌ترین نهاد بین‌المللی ورزش جهان درباره رفتارهای غیرانسانی با ورزشکاران ایرانی بیانیه منتشر کرد

نصب حلقه‌های المپیک در نزدیکی برج ایفل در پاریس، پایتخت فرانسه- FRANCK FIFE / AFP

کمیته بین‌المللی المپیک بعد از بررسی وضعیت ورزشکاران ایرانی در ماه‌های گذشته، بیانیه‌ای منتشر کرده است که هشداری برای کمیته ملی المپیک ایران محسوب می‌شود و حتی می‌تواند حضور کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به خطر بیندازد. چنین تصمیمی می‌تواند یک فاجعه برای ورزش ایران باشد که در سال‌های گذشته از دخالت نهادهای سیاسی آسیب زیادی دیده است.

حذف از المپیک، رویای نسلی از ورزشکاران را که عمر و جوانی خود را برای موفقیت ورزشی سپری کرده‌اند، بر باد خواهد داد.

در این بیانیه که روی سایت مهم‌ترین نهاد بین‌المللی ورزش جهان منتشر شد، آمده است: «کمیته بین‌المللی المپیک در چند ماه گذشته، نگرانی‌های جدی خود را درباره وضعیت ورزشکاران و جامعه المپیک ایران، در شرایط کنونی تحولات و تظاهرات در این کشور ابراز کرده است. کمیته بین‌المللی المپیک از کمیته ملی المپیک ایران خواسته است تا با حداکثر اقتدار، اقدام‌های مناسب برای حفاظت از ورزشکاران و اعضای جامعه المپیک ایرانی از‌منظر بشردوستانه انجام دهد. علاوه بر این، کمیته بین‌المللی المپیک این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که براساس تحولات در این وضعیت، هرگونه اقدام مقتضی را پیرامون حضور کمیته ملی المپیک و ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس انجام دهد.»

تصور کمیته بین‌المللی المپیک شاید همچنان این است که کمیته المپیک ایران نهادی مستقل باشد، اما حفاظت از آزادی‌ ورزشکاران ایرانی کاری نیست که کمیته ملی المپیک ایران زیر سایه سیاست‌های جمهوری اسلامی قصد انجامش را داشته باشد.

ورزشکاران ایرانی حضور پررنگی در اعتراض‌های سراسری ماه‌های گذشته داشتند که اخبار آن بازتاب زیادی در رسانه‌های بین‌المللی داشت. تعدادی از آن‌ها در این مدت بازداشت و دستگیر شدند و ورزشکاران زن زیادی هم به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری تحت فشار قرار گرفتند و از حضور در تیم‌های ملی و باشگاهی محروم شدند. ورزشکاران مطرح زیادی در رشته‌های مختلف در همان روزها در اعتراض به محدودیت‌ها تصمیم گرفتند به کشورهای دیگر پناهنده شوند و توانستند صدای اعتراضات باشند.

اما عجیب‌ترین و دلخراش‌ترین خبر، احتمال اعدام امیر نصر آزادانی بود که به‌دلیل عواقب سنگین صدور چنین حکمی برای بازیکن سابق تراکتور، او به ۲۶ سال زندان محکوم شد. در همین حال، اعدام محمدمهدی کرمی که سابقه حضور در مسابقات سطح اول کاراته ایران را داشت، موردتوجه نهادهای مهم ورزش جهان، ازجمله کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفت و محمود خسروی‌ وفا، رئیس کمیته المپیک ایران، بابت تمام این موارد مجبور به پاسخگویی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایرنا ۱۷ بهمن درباره سفر خسروی‌ وفا به لوزان و ملاقاتش با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، گزارشی داشت که در مهم‌ترین بخش‌های آن آمده بود: «در این دیدار نقش کمیته ملی المپیک کشورمان در حفاظت از ورزشکاران و اعضای خانواده المپیک موردبررسی قرار گرفت. موضوع حضور ورزشکاران ایرانی در مسابقات ورزشی بین‌المللی بدون هیچ‌گونه تبعیض نسبت به سایر ورزشکاران نیز مطرح شد. توماس باخ در حاشیه این دیدار، دغدغه و نگرانی خود را درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر اخذ ضمانت‌های مالی از ورزشکاران و تیم‌ها قبل از سفر به خارج از کشور برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ورزشی ابراز داشت و بر اهمیت عدم تبعیض از هر نظر و رعایت کامل منشور المپیک توسط کمیته ملی المپیک تاکید کرد. ضمنا مقرر شد کمیته ملی المپیک ایران تلاش‌های خود را برای حفظ حقوق ورزشکاران، هم از منظر انسانی و هم از منظر ورزشی، پیگیری و گسترش دهد و به عمل خود مطابق با منشور المپیک و رعایت کامل اصل عدم تبعیض ادامه دهد. رئیس کمیته بین‌المللی المپیک درخواست کرد تا گزارش کتبی از کمیته ملی المپیک ایران در‌خصوص تمامی این موضوع‌ها و همچنین ارائه گزارش بیشتر در‌مورد وضعیت بانوان در ورزش ایران، به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال شود.»

این هشدار باخ جدی بود تا کمیته ملی المپیک از عواقب برخوردهای خشن و غیرانسانی با ورزشکاران مطلع شود. کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه جدیدش، علاوه بر تکرار موضع قبلی، هشدار داده که ادامه این برخورد ممکن است به احکام سنگین و حتی حذف کاروان ایران از المپیک پاریس منجر شود.

ورزش ایران دهه‌ها است که حقوق ورزشکاران را پایمال می‌کند و آزادی و اختیار حرفه‌ای را از ورزشکاران سلب کرده است. زنان در ورزش ایران، نسل به نسل با شدیدترین ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها مواجه بوده‌اند که پیگیری منصفانه هرکدام از آن‌ها باید واکنش‌های جدی نهادهای بین‌المللی ورزشی را در‌پی می‌داشت، اما حتی ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها که ساده‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق شهروندی است، هنوز پابرجا است و فقط نمایشی لوث از حضور کم‌شمار زنان در چند بازی ملی و باشگاهی، رابطه فیفا و فدراسیون فوتبال ایران را تلطیف کرده است.

باید دید این بار کمیته بین‌المللی المپیک درباره موضوعاتی که جان ورزشکاران ایرانی را به خطر انداخته است، چه واکنشی -بیش از یک بیانیه- نشان خواهد داد.

بیشتر از ورزش