خبرنگار وال‌استریت ژورنال در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت شد

در صورت محکوم شدن ایوان گرشکویچ، خبرنگار آمریکایی، در دادگاه روسیه مجازات ۲۰ سال زندان در انتظار او خواهد بود

ایوان گرشکویچ، خبرنگار بازداشتی وال‌استریت ژورنال در روسیه - evangershkovich.com

آسوشیتدپرس روز پنجشنبه دهم فروردین به نقل از سرویس امنیت فدرال روسیه خبر داد که یکی از خبرنگاران روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در این کشور، به اتهام جاسوسی دستگیر شده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی)، بالاترین سازمان امنیت داخلی و ضدجاسوسی روسیه که پس از فروپاشی حکومت شوروی به عنوان جانشین کا‌گ‌ب عمل می‌کند، روز پنجشنبه ادعا کرد ایوان گرشکویچ را در حالی که تلاش می‌کرد تا به اطلاعات محرمانه دست یابد، در شهر یکاترینبورگ روسیه بازداشت کرده است.

گرشکویچ اولین خبرنگار یک رسانه آمریکایی است که از زمان جنگ سرد تاکنون به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر می‌شود. بازداشت او در اوج تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن به دلیل حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاده است. سرویس امنیتی روسیه ادعا کرده که ایوان گرشکویچ به دستور دولت ایالات متحده، در حال جمع‌آوری اطلاعاتی از فعالیت‌های «یکی از شرکت‌های مجتمع صنعتی‌ نظامی روسیه» و انتقال اسرار دولتی بوده است.

درباره زمان دستگیری این خبرنگار خبری منتشر نشده است اما گفته می‌شود گرشکویچ در صورت محکومیت در دادگاه با اتهام جاسوسی، ممکن است با مجازات ۲۰ سال زندان روبرو شود.

گرشکویچ متولد ۱۹۹۱، خبرنگار دفتر وال‌استریت ژورنال در مسکو، اخبار روسیه و اوکراین را پوشش می‌داد. سرویس امنیتی روسیه تایید کرده که این خبرنگار از وزارت خارجه روسیه برای فعالیت در این کشور به عنوان روزنامه‌نگار مجوز داشته است.

آخرین گزارش ایوان گرشکویچ از مسکو که اواسط هفته گذشته منتشر شد، درباره کاهش رشد اقتصادی روسیه در پی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب، پس از ورود نیروهای روسی به اوکراین در سال ۲۰۲۲، بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه سرویس امنیت فدرال آمده است: «اداره تحقیقات سرویس امنیت فدرال بر اساس ماده ۲۷۶ قانون جزایی روسیه علیه این شهروند آمریکایی یک پرونده جنایی به اتهام جاسوسی تشکیل داده است.»

وال‌استریت ژورنال در آخرین گزارش‌هایش درباره جنگ اوکراین و روسیه، خبر داد که روسیه موج جدید استفاده از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی علیه شهرهای اوکراین را آغاز کرده است. گزارشی که مقام‌های ارتش اوکراین نیز آن را تایید کردند.

وال‌استریت ژورنال یکی از مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی‌سیاسی در جهان است که مرکز آن در خیابان وال‌استریت در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و بعد از یواس‌ای‌توی، پرتیراژترین روزنامه آمریکا محسوب می‌شود. این روزنامه در حوزه تجارت، پرمخاطب‌ترین نشریه انگلیسی‌زبان جهان است. مالک پیشین نشریه وال‌استریت ژورنال شرکت داوجونز بود که در سال ۲۰۰۷ آن را به قیمت پنج میلیارد دلار به شرکت نیوز کورپوریشن، به مالکیت روپرت مرداک، فروخت. این روزنامه تا سال ۲۰۱۹ توانسته بود ۳۷ جایزه پولیتزر کسب کند.

بیشتر از جهان