وال استریت ژورنال: روسیه موج جدیدی از پهپادهای ساخت ایران را علیه اوکراین استفاده می‌کند

به گفته مقام‌های اطلاعاتی غرب و اوکراین، ذخایر موشک‌های کروز روسیه رو به اتمام است

وال استریت ژورنال در گزارش روز دوشنبه ۲۷ فوریه (هشتم اسفند) خود، خبر داد که روسیه موج جدید استفاده از پهپادهای ساخت ایران علیه شهرهای اوکراین را آغاز کرده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری، در حالی که نیروهای ارتش روسیه همچنان در اطراف شهر باخموت شرقی حضور دارند، آرامش یک هفته‌ای چنین حملاتی پایان یافته است.

ارتش اوکراین اعلام کرد که اواخر یکشنبه و اوایل دوشنبه، ۱۱ پهپاد از ۱۴ پهپاد شاهد ساخت ایران را سرنگون کرده است، از جمله ۹ فروند هواپیمای بدون‌سرنشینی که کی‌یف را هدف گرفته بودند. سه پهپاد باقی‌مانده به اهدافی در شهر مرکزی خملنیتسکی اصابت کردند و گفته می‌شود که انفجارها در آن منطقه به مرگ دو نیروی امدادی منجر شده و سه نفر را مجروح کرده‌اند.

روسیه یکشنبه‌شب هم به سمت شهر جنوبی زاپوریژیا موشک‌های اس‌ــ۳۰۰ شلیک کرد که به یک تاسیسات زیرساختی اصابت کرد اما تلفات جانی در پی نداشت.

حمله موشک‌های کروز و پهپادهای روسیه به شهرهای اوکراین در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. این کاهش پس از آن است که ارتش روسیه علی‌رغم حملات رگباری منظم بین اکتبر تا اوایل ژانویه، نتوانست زیرساخت‌های برق اوکراین را نابود کند و بیشتر نقاط اوکراین از اوایل فوریه دیگر خاموشی نداشته‌اند.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی غرب و اوکراین، ذخایر موشک‌های کروز روسیه رو به اتمام است و این موضوع یکی از دلایل مهمی است که مسکو به طور فزاینده‌ای، به پهپادهای ارزان‌تر ایرانی متکی شده است.

در حالی که دفاع هوایی تقویت‌شده اوکراین در کی‌یف و تعدادی از شهرهای بزرگ، در برابر تهدید هواپیماهای بدون‌سرنشین کارامدتر شده است، شهرهای کوچک‌تر همچنان اهدافی آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند.

اوکراین قرار است در ماه‌های آینده، در زمینه تجهیزات دفاع هوایی حمایت قابل‌توجهی دریافت کند؛ از جمله دریافت باتری‌های پاتریوت عرضه‌شده از ایالات متحده و آلمان و باتری‌هایی که ایتالیا و فرانسه ارائه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، همکاری نظامی روبه‌رشد روسیه و ایران رقبای منطقه‌ای تهران مانند ریاض و تل‌آویو را نگران کرده است. هر دو کشور اگرچه از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه یا تامین تسلیحات برای اوکراین خودداری می‌کنند، در هفته‌های اخیر حمایت فزاینده‌ای از کی‌یف نشان داده‌اند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه به کی‌یف سفر کرد و ضمن دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، توافقنامه‌ای برای ارائه ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه و کمک مالی ۳۰۰ میلیون دلاری مشتقات نفتی امضا کرد. الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز در اوایل ماه جاری برای دیدار با زلنسکی به کی‌یف سفر کرد که اولین دیدار یک مقام ارشد اسرائیلی از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین محسوب می‌شود.

نیروهای اوکراینی در حال آموزش دیدن برای استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی جدیدی‌اند که ایالات متحده و متحدان دیگر وعده داده‌اند؛ از جمله خودروهای جنگی برادلی و استرایکر و همچنین تانک‌های لئوپارد و چلنجر.

ارتش اوکراین برای دور جدیدی از تلاش‌ها به منظور بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی در بهار ۲۰۲۳ آماده می‌شود.

گزارش جدید وال استریت ژورنال مبنی بر دور جدیدی از همکاری تسلیحاتی روسیه و ایران در شرایطی منتشر می‌شود که پیش‌تر در اوایل دی ماه هم منابع اطلاعاتی اسرائیل خبر داده بودند که خلبان‌های ایرانی با جت‌های ساخت روسیه آموزش می‌بینند و روسیه قرار است ده‌ها فروند سوخوــ۳۵ به ایران بدهد.

ایران و روسیه در شرایطی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌شوند که هر دو تحت تحریم‌های سختگیرانه غرب‌اند؛ جمهوری اسلامی به دلیل برنامه هسته‌ای‌ خود و روسیه به دلیل تهاجمش به اوکراین. گزارش‌ها حاکی از آن است که تهران حدود یک هزار و ۷۰۰ فروند پهپاد تهاجمی به روسیه تحویل داده است و قصد دارد ۳۰۰ فروند دیگر نیز برای این کشور تامین کند.

منابع بریتانیایی ماه گذشته اعلام کردند پهپادهای ساخت ایران که به روسیه تحویل داده شده‌اند، در حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین «نقش محوری» داشته‌اند.

بیشتر از جهان