وزیر آموزش و پرورش: مسموم‌سازی دانش‌آموزان حادثه‌ای بود که بد معرفی شد

مقام‌های حکومتی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی هنوز هیچ گزارش رسمی و مستندی در این زمینه منتشر نکرده‌اند

وزیر آموزش و پرورش «مسمومیت» دانش‌آموز دختر آسیب دیده را «حادثه» خواند- public media

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، «مسموم‌سازی» دانش‌آموزان دختر در مدارس مناطق مختلف ایران را «حادثه» خواند و گفت  منشاء اولیه «بد معرفی شد» و بعد هم رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی «بدتر» آن را برجسته کردند.

یوسف نوری از به کار بردن عباراتی چون «مسموم‌سازی» یا «مسمومیت» دانش‌آموزان خودداری کرد و از عنوان «حوادث اخیر» درباره حمله به مدارس استفاده کرد.

یوسف نوری گفت: دشمن سوار این موج شد و آمد یک کاری کرد که والدین بسیار نگران شوند و ما هم نگران بودیم، ولی آنقدری نبود که با این اتفاق این همه تعطیلی داشته باشیم.»

او در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به عاملان حمله به مدارس، جزئیات مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر، تعداد دانش‌آموزان آسیب دیده در جریان مسموم‌سازی‌ها نکرد.

مسموم‌سازی سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران، از ۹ آذر و با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور یزدانشهر در قم آغاز شد و پس از آنکه صدها دانش‌آموز دختر در مدارس قم و نیز در منطقه ۱۱ تهران دچار مسمومیت شدند. در اوایل اسفند موارد مشابهی در بروجرد و پس از آن به صدها مدرسه در شهرهای مختلف ایران گزارش شد.

با وجود سه ماه انکار و اظهارات متناقض مقام‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، سرانجام یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، روز یکشنبه ۷ با تایید عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان، گفت: «پس از مسمومیت چندباره دانش‌آموزان در قم مشخص شد افرادی دوست داشتند تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه در قم تعطیل شوند.»

 پس از محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز «عمدی بودن» این مسمومیت‌ها را تایید کرد اما در ادامه مقام‌های وزارت کشور و وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌هایی از بازداشت پراکنده چند دانش‌آموز و والدین دانش‌آموزان خبر دادند و آنها را به همکاری با رسانه‌های خارج از کشور متهم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت،  تنها مقامی است که آماری از دانش‌آموزان مسموم شده ارائه کرده است. او در ۲۳ اسفند ماه اعلام کرد که تعداد دانش آموزان عمدتا دختر مسموم شده به ۱۳ هزار نفر رسیده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی که همزمان با روز درخت‌کاری منتشر کرد، گفت: «مسئولین باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است.» 

پس از این سخنان خامنه‌ای بود که محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس از کاهش حملات به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر خبر داد.

مقام‌های حکومتی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی هنوز هیچ گزارش رسمی و مستندی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.