مسکو میزبان نشستی با سوریه، ترکیه و ایران خواهد بود

معاون وزارت امور خارجه روسیه: معاونان وزيران امور خارجه روسيه، ترکيه، ايران و سوريه در اوائل ماه آوريل در مسکو دیدار می‌کنند

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در کنار میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در مسکو ـ SANA / AFP

معاونان وزيران امور خارجه سوريه، ترکيه، ايران و روسيه در ماه آوريل در مسکو ملاقات خواهند کرد. مقام‌های ترکيه و ايران روز سه شنبه ۲۸ مارس (هشتم فروردین)، اعلام کردند پس از سال‌ها خصومت در جريان جنگ سوريه، روابط بین آنکارا و دمشق را برقرار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی تشویق روسیه، شریک نزدیک بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، مقام‌های سوریه و ترکیه سال گذشته جلسات مشترکی برگزار کردند، اقدامی که به عادی‌سازی روابط میان دو طرف که در جنگ ۱۲ ساله سوریه علیه یکدیگر می‌جنگیدند، کمک کرد.

اما اسد در ماه جاری گفته بود تنها زمانی با رجب طيب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکيه، ملاقات می‌کند که ترکيه ارتش خود را از شمال سوريه به‌طور کامل خارج کند. رئيس‌جمهوری سوريه نيروهای ترکیه را «اشغالگر» خوانده است. 

یک مقام ارشد ترکیه می‌گوید وضعیت سوریه در سوم تا چهارم آوریل در مسکو مورد بحث قرار خواهد گرفت. این مقام مسئول گفت: «انتظار می‌رود این نشست ادامه جلسات سطح وزرا باشد که در جریان عادی سازی روابط آغاز شد.»

مقام‌های وزارت امور خارجه ترکیه برای اظهار نظر در این مورد در دسترس نبودند. ترکیه در طول جنگ سوریه نیروهایش را به بخش عمده‌ای از شمال این کشور فرستاده و تاکنون از مخالفان سوریه حمایت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه‌ای که پيش‌تر برای معاونان وزير امور خارجه این چهار کشور برنامه‌ريزی شده بود، قرار بود در ماه مارس برگزار شود، اما این جلسه به تعويق افتاد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ايران تایید کرد که اين ملاقات در هفته اول ماه آوريل در مسکو برگزار خواهد شد. يک منبع سوری با آگاهی از اين گفت‌وگوها تائيد کرد که ملاقات معاونان وزيران امور خارجه به‌زودی صورت خواهد گرفت، اما تاريخ را مشخص نکرد.

خبرگزاری دولتی روسيه به نقل از میخائیل بوگدانوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه، روز دوشنبه گزارش داد که معاونان وزيران امور خارجه روسيه، ترکيه، ايران و سوريه ممکن است در اوائل ماه آوريل در مسکو دیدار کنند. 

اردوغان پیش از این، اسد را تروریست نامیده بود. حالا اردوغان با بزرگ‌ترین چالش سیاسی حکومت دو دهه‌ای خود مواجه است. انتظار می‌رود انتخابات ترکیه در ماه مه برای اردوغان چالشی جدی باشد.

از سوی دیگر، بشار اسد در سفر اخیرش به مسکو با استقبال از گسترش حضور روسیه در خاک سوریه، پیشنهاد کرد که حضور نظامی مسکو در این کشور دائمی شود.

در جریان جنگ داخلی سوریه، ترکیه بزرگ‌ترین متحد نظامی و سیاسی مخالفان بشار اسد بوده و ده‌ها پایگاه نظامی در شمال غرب سوریه راه‌اندازی، و هزاران سرباز در شمال این کشور مستقر کرده است. بر این اساس، ارتش سوریه که از حمایت جمهوری اسلامی ایران و روسیه برخوردار است، نمی‌تواند این منطقه را بار دیگر تحت اختیار خود درآورد.

بیشتر از جهان