وزارت خارجه ایالات متحده: دیدگاه‌های خلیل‌زاد موضع رسمی دولت آمریکا نیست

خلیل‌زاد به‌تازگی اظهارنظرهایی بحث‌برانگیز درمورد موضوع‌های مرتبط با اوضاع افغانستان، ایران، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه داشته است

خلیل‌زاد به‌عنوان سفیر آمریکا در عراق و افغانستان و فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور صلح افغانستان فعالیت کرده است- ALEX WONG/Getty Images via AFP

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار پاکستانی درمورد دیدگاه‌های اخیر زلمی خلیل‌زاد گفت که او یک شهروند عادی آمریکا است و دیدگاه‌‎هایش در رسانه‌های اجتماعی، بیانگر سیاست خارجی ایالات متحده نیست.

پاتل که روز دوشنبه، ۷ فروردین‌ماه، در نشستی خبری صحبت می‌کرد، افزود که زلمی خلیل‌زاد دولت بایدن را نمایندگی نمی‌کند.

زلمی خلیل‌زاد که پیش‌تر در جایگاه‌های سفارت آمریکا در عراق و افغانستان و همچنین فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور صلح افغانستان فعالیت کرده است، به‌تازگی اظهارنظرهایی بحث‌برانگیز درمورد موضوع‌های مرتبط با اوضاع افغانستان، ایران، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه داشته است. او چندی پیش در توییتی نوشته بود که «پاکستان عملکرد بسیار ضعیفی دارد و عقب‌تر از هند است».

در توییت خلیل‌زاد درمورد پاکستان آمده است: «پاکستان با یک بحران سه‌گانه مواجه است: سیاسی، اقتصادی و امنیتی. علی‌رغم ظرفیت بالا، عملکرد ضعیفی در مقابل این بحران‌ها دارد و از رقیب اصلی خود، یعنی هند، بسیار عقب است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیل‌زاد همچنین اخیراً با اشاره به ادعاهای طالبان مبنی‌بر سرکوب داعش، نوشته است درصورتی‌که براساس ادعای طالبان فرماندهان کلیدی داعش خراسان در افغانستان کشته شده باشند، این می‌تواند دستاورد بزرگی محسوب شود. خلیل‌زاد همواره دولت آمریکا را به تعامل با طالبان تشویق می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد زاده افغانستان و تحصیل‌کرده آمریکا است. او در اواخر سال ۲۰۱۸ به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان برگزیده و مذاکراتی را با طالبان آغاز کرد که به امضای توافق‌نامه صلح میان دولت آمریکا و این گروه منجر شد. این توافق‌نامه که به توافق دوحه شهرت دارد، ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در قطر امضا شد. در نتیجه این توافق‌نامه، طالبان تعهد کردند که حملات خود به نیروهای ناتو در افغانستان را متوقف کنند. دولت آمریکا نیز تعهد کرد که تا ۱۴ماه پس از امضای توافق‌نامه، نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

بسیاری از مردم در افغانستان معتقدند که زلمی خلیل‌زاد روند مذاکرات صلح افغانستان را به‌نفع طالبان رقم زد و باعث فروپاشی دولت جمهوری شد؛ اما خلیل‌زاد با دفاع از آنچه در جریان مذاکره با طالبان انجام داد، گفت که بی‌تدبیری اشرف غنی و باورنداشتن او به اینکه آمریکا در خروج از افغانستان مصمم است، باعث فروپاشی دولت شد.

روابط زلمی خلیل‌زاد با اشرف غنی که از نزدیک‌ترین دوستان یکدیگر به شمار می‌رفتند، در جریان مذاکرات صلح افغانستان به تیرگی گرایید و در مواردی اشرف غنی از ملاقات خلیل‌زاد در کابل خودداری می‌کرد.