نتانیاهو طرح اصلاحات قوه قضائیه را معلق کرد؛ استقبال احزاب اپوزیسیون و اتحادیه‌های کارگری

احزاب اپوزیسیون اسرائیل محتاطانه از اقدام نخست‌وزیر حمایت کردند و گفتند که در صورت صداقت دولت، آماده توافق‌اند

همزمان با تداوم اعتراض‌ها و تظاهرات هزاران اسرائیلی در مقابل پارلمان این کشور و اعتصاب سراسری کارگران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با به تعویق انداختن اصلاحات قوه قضائیه موافقت کرد.

ساعتی پس از اعلام این خبر، نتانیاهو در یک سخنرانی سراسری در شامگاه دوشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین) به وقت محلی، گفت که اصلاحات قضایی موردنظر خود را  تا نشست بعدی پارلمانی به تاخیر می‌اندازد تا به گفت‌وگو فرصت دهد. 

نخست‌وزیر اسرائیل در نطقی که در پربیننده‌ترین ساعت برنامه‌های تلویزیونی پخش شد، گفت: «برای جلوگیری از ایجاد شکاف در کشور، تصمیم گرفتم که برای رسیدن به اجماع گسترده، خوانش دوم و سوم طرح اصلاح را به بعد موکول کنم.» 

پیش‌تر، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های ارشد دولت این کشور نوشتند که نتانیاهو روند بازنگری در قوه قضائیه را به تابستان پیش رو موکول کرده است. این اقدام او به علت نگرانی از بروز بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین بحران سیاسی در اسرائیل و ایجاد شکاف در دولت ائتلافی و احتمال بروز خشونت صورت گرفت. 

به نوشته اورشلیم‌پست، دولت قرار است در جلسه هفته آینده خود، تشکیل یک گارد ملی را تحت کنترل ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی، اعلام کند، و در عوض «عوتصما یهودیت» (قدرت یهودی)، حزب دست‌راستی متعلق به بن‌گویر و شریک ائتلاف دولت، تعهد می‌دهد که دولت را ترک نکند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احزاب اپوزیسیون اسرائیل محتاطانه از اقدام نخست‌وزیر حمایت کردند و گفتند که در صورت صداقت دولت، آماده توافق‌اند. یائیر لاپید، نخست‌وزیر میانه‌رو سابق، در بیانیه‌ای گفت که اپوزیسیون باید از «بلوف نزدن» نخست‌وزیر اطمینان یابد و افزود که او در گذشته سابقه بدی در این خصوص دارد. 

لاپید در این بیانیه افزود:‌ «از سوی دیگر، اگر دولت در مذاکرات واقعی و منصفانه شرکت کند، می‌توانیم از این بحران قوی‌تر و متحدتر بیرون آییم و آن را به نقطه‌عطفی در توان همزیستی بدل کنیم.»‌

مخالفان طرح تشدید کنترل پارلمان بر فرایندهای قضایی، آن را تهدیدی برای دموکراسی می‌دانند و اعتراضات گسترده‌ای علیه آن سازماندهی کرده‌اند. حامیان آن، از جمله طرفداران دست‌راستی فوتبال، وعده داده‌اند که تظاهراتی در مقابل برگزار کنند. 

کاخ سفید دوشنبه، ۲۷ مارس، گفت که ایالات متحده وضعیت اسرائیل را زیر نظر دارد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مستقیما با نتانیاهو در تماس است. او افزود که واشنگتن نگران وقوع جنگ داخلی در اسرائیل نیست. 

مسئله اصلاحات دولت در قوه قضائیه اسرائیل، مناقشات بی‌سابقه‌ای را در این کشور ایجاد کرد. هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند و پروازها از فرودگاه بن‌گوریون متوقف شدند و برخی از سربازان و افسران، تهدید به اعتصاب کردند. در پی فراخوان رئیس اتحادیه کارگری، فعالیت بندرها، بانک‌ها و خدمات پزشکی نیز متوقف شد. 

پس از سخنرانی نتانیاهو، بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اسرائیل که فراخوان اعتصاب داده بود، فراخوان خود را پس گرفت. آرنون بارداوید، رئیس فدراسیون کارگری هیستادروت، ضمن استقبال از اقدام اخیر نخست‌وزیر، گفت: «اعتصابی که امروز اعلام کردم، پایان می‌یابد.» او همچنین پیشنهاد اصلاحات از طریق توافق مشترک را ارائه داد. 

جیمز کلورلی، وزیر دفاع بریتانیا، نیز تصمیم نتانیاهو را برای به تعویق انداختن طرح اصلاح قوه قضائیه اسرائیل ستود و با تاکید بر اهمیت وجود نظام «بررسی و تعادل»، در بیانیه‌ای گفت: «دولت بریتانیا  از تصمیم امروز نخست‌وزیر نتانیاهو استقبال می‌کند.» 

کلورلی گفت:‌ «حفظ ارزش‌های مشترک دمکراتیکی که روابط اسرائیل و بریتانیا را شکل می‌دهد ،اهمیت زیادی دارد.» 

نتانیاهو می‌گوید اصلاحات اساسی برای مهار قضات و ایجاد تعادل مناسب بین دولت منتخب و قوه قضائیه لازم است، اما مخالفان، آن را تضعیف کنترل‌های قانونی و تهدیدی برای دموکراسی اسرائیل می‌دانند.

بیشتر از جهان