دهمین دور تحریم‌های کانادا علیه مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران

کانادا شش فرد و دو نهاد جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر، تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک تحریم کرد

دولت کانادا دوشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین ۱۴۰۲)، تحریم‌های جدیدی را به دلیل نقض حقوق بشر و تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک، علیه دو نهاد و شش مقام جمهوری اسلامی ایران وضع کرد.

به گزارش وزارت خارجه کانادا، در دهمین دور تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران از اکتبر گذشته، مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی به دلیل «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر» در پیوند با سرکوب اعتراضات در تهران و شمال غرب ایران (کردستان و آذربایجان غربی)، و نیز مقام‌هایی که در تولید پهپادها و موشک‌های بالستیک نقش دارند، هدف قرار گرفته‌اند.

در فهرست افراد تحریم‌شده در دهمین دور تحریم‌های کانادا علیه تهران، نام حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، غلامحسین محمدی اصل، فرمانده کل سپاه استان اردبیل، عباس نیل‌فروشان، جانشین فرماندهی عملیات سپاه، عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس تهران، قاسم دماوندیان، مدیرعامل شرکت صنایع هوایی قدس، و نادر خون‌سیاوش، مدیرعامل سازمان صنایع هوافضا، دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرست دو نهاد تحریم‌شده نیز نام «ایمن صنعت زمان‌فرا»، شرکت تولید کننده تجهیزات برای نیروهای امنیتی، و «راوین آکادمی»، موسسه‌ای آموزشی و تخصصی در زمینه امنیت سایبری، ذکر شده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه کانادا، تحریم‌ها علیه این افراد و نهادها، معامله با آن‌ها را ممنوع، و هرگونه دارایی متعلق به این افراد یا نهادها در کانادا، را مسدود می‌کند.

همچنین، در واکنش به نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر و بر اساس قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان کانادا، پذیرش [سفر یا مهاجرت] این افراد در کانادا ناممکن خواهد بود.

این بیانیه همچنین اعلام کرده است که کانادا به همکاری نزدیک با شرکا و متحدان خود برای اطمینان از رویکردی هماهنگ و همسو علیه اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران ادامه می‌دهد و از تمام ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیار دارد، برای پاسخ به نقض مداوم حقوق بشر تهران ادامه خواهد داد.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما از رژیم ایران می‌خواهیم ظلم و سرکوب وحشیانه بر مردم ایران را متوقف کند و با حسن‌نیت به خواسته‌های آن‌ها رسیدگی کند».

تنش بین ایران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران و نیز تامین پهپاد برای روسیه در جنگ اوکراین و سرکوب خیزش سراسری ایرانیان در پی کشته شدن مهسا امینی، افزایش یافته است.