روسیه ممکن است درباره انفجارهای خط لوله نورد استریم درخواست غرامت کند

مسکو خواهان انجام یک تحقیق جامع و بین‌المللی درباره انفجارهایی است که سال گذشته در خط لوله گاز نورد استریم رخ داد

این عکس که روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲  گرفته شده، نشتی خط لوله گاز نورد استریم ۲ در دریای بالتیک را نشان می‌دهد ـ AFP

روسیه ممکن است خواستار جبران خسارت ناشی از انفجارهای سال گذشته در خطوط لوله گاز نورد ‌استریم باشد.

به گزارش الجزیره، این خطوط لوله که روسیه و آلمان را از زیر دریای بالتیک به هم متصل می‌کند، سپتامبر گذشته بر اثر انفجارهای مشکوکی که مسکو آن را «تروریسم بین‌المللی» خواند، هدف حمله قرار گرفت.

دیمیتری بیریچفسکی، رئیس بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه، در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت: «احتمال مطرح شدن موضوع جبران خسارت ناشی از انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم را رد نمی‌کنیم.»

او همچنین افزود که روسیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را تهیه کرده و خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره انفجارهای نورد استریم است، اما کشورهای غربی با آن مخالف‌اند.

بیریچفسکی در ادامه گفت: «با وجود مخالفت غرب، قصد داریم به اصرار خود بر انجام تحقیق جامع و باز بین‌المللی با مشارکت نمایندگان روسیه ادامه دهیم.»

خط لوله نورد استریم قرار بود گاز روسیه را به آلمان برساند؛ هرچند، از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته میلادی، برلین کوشیده است وابستگی خود را به هیدروکربن‌های روسیه کاهش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که روسیه پیش از درخواست غرامت، مشخص خواهد کرد که چه کسی مسئول این انفجارها بوده است. به گفته او، «داده‌های کنونی نشان می‌دهد که چنین اقدام خرابکارانه و حمله‌ای تروریستی علیه زیرساخت‌های حیاتی، نمی‌توانست بدون مشارکت دولت و سرویس‌های ویژه دولتی انجام شود.»

مقام‌های روسیه مدعی‌اند که کشورهای غربی می‌کوشند بر انفجار در نورد استریم سرپوش بگذارند، و ‌می‌گویند هر کاری که ممکن باشد، انجام خواهند داد تا مانع این اقدام شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اواسط مارس، احتمال دست داشتن اوکراینی‌ها را در انفجارهایی که خطوط لوله گاز نورد استریم را از کار انداخت، «بیهوده» خواند و ادعا کرد که ممکن است ایالات متحده مسئول این انفجار بوده باشد.

رهبر روسیه تاکید کرده است که آمریکا از انگیزه‌ لازم برای حمله سال گذشته در دریای بالتیک، برخوردار بوده است. به گفته او، هدف چنین حمله‌ای، این بوده است که عرضه گاز طبیعی ارزان روسیه به اروپا متوقف، و منابع گران‌تری برای این قاره فراهم شود.

وزارت دفاع روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که انفجار سپتامبر خط لوله نورد استریم، کار نیروی دریایی بریتانیا بوده است. لندن ضمن رد این ادعا، پاسخ داد که روسیه با این‌ کار می‌خواهد ناکامی‌های خود را در اوکراین توجیه کند.

با اینکه کشورهای غربی، از جمله آلمان، گفته‌اند که معتقدند این انفجارها عمدی بوده است، از بیان نظر خود درباره مسئول این اقدام خودداری کرده‌اند.

انفجارهای سپتامبر که به خطوط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ آسیب زد، آن‌ها را از کار انداخت و باعث نشت چشمگیر گاز متان در دریای بالتیک شد. دفتر محیط زیست سازمان ملل متحد، این حادثه را بزرگ‌ترین انتشار گاز متان نامید که تاکنون ثبت شده است.

پس از توقف صادرات گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم واقع در دریای بالتیک، دولت ولادیمیر پوتین طرح صادرات بیشتر گاز از طریق خط لوله تر‌ک‌استریم را مطرح کرد که از زیر دریای سیاه رد می‌شود. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اکتبر گذشته گفت که مقام‌های روسیه و ترکیه می‌خواهند با همکاری یکدیگر، بهترین مکان را برای تاسیس یک مرکز توزیع گاز مشخص کنند. اردوغان در عین‌ حال اعلام کرد که بر اساس بررسی‌ها در این زمینه، به این نتیجه رسیده‌اند که منطقه تریس (Thrace)، منطقه‌ای مشترک میان ترکیه، یونان و بلغارستان، بهترین مکان برای تاسیس مرکز توزیع گاز موردنظر محسوب می‌شود. 

بیشتر از جهان