اتهام‌های جدید به فعالان زن در سنندج، بازگشت زندانیان زیست‌محیطی به زندان

فعالان سیاسی پیرانشهر برای تحمل دوران حبس به زندان منتقل شدند

تصویری از اعتراض‌ها در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی، سقز UGC / AFP

شیلان کردستانی، مترجم و فعال حقوق زنان، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به ۴۰ ماه حبس محکوم شد. به گزارش کردپا، دادگاه سنندج این فعال حقوق زنان را به اتهام «عضویت در گروه‌ غیرقانونی ژیوانو» به دو سال و ٩ ماه حبس و به جرم «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه زندان محکوم کرد.

بر اساس احکام صادره و قانون تجمیع احکام، حکم اشد این شهروند یعنی دو سال و ٩ ماه حبس قابل اجرا است که این حکم به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده است. نیروهای امنیتی شیلان کردستانی را روز یکشنبه اول آبان‌ ۱۴۰۱ پس از تشییع جنازه مادربزرگش، بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد کردند.

ژینا مدرس‌گرجی، دیگر فعال حقوق زنان در سنندج، نیز روز یکشنبه از تغییر اتهام خود به «تشکیل گروه برانداز» خبر داد. او در اولین روزهای خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و سپس با تودیع وثیقه آزاد شد. این فعال حقوق زنان در پست اینستاگرامی خود، اشارە کرد که به اتهام تشکیل گروە برای براندازی تفهیم اتهام شده و منتظر برگزاری جلسه دادگاە و ارائه دفاعیه وکیلش است. او پیش از این یک بار به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و یک بار نیز به تبلیغ علیه نظام متهم شدە بود.

ماموران امنیتی اداره اطلاعات این فعال اهل سنندج را روز چهارشنبه ۳۰ شهریور در خیابان صفری این شهر به شیوه‌ای خشونت‌آمیز بازداشت و پس از ۴۰ روز حبس در بند زنان زندان سنندج، در تاریخ ۸ آبان‌ ۱۴۰۱ با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد کردند. بازپرس پرونده اکنون مبلغ قرار وثیقه را به یک میلیارد تومان افزایش داده است.

ژینا مدرسی گرجی پیش از بازداشت به اداره اطلاعات سپاە احضار شد و نیروهای این اداره او را تهدید کرده بودند که در صورت شرکت در تجمع‌های اعتراضی سنندج، «دیگر آفتاب را نمی‌بیند».

محمد قادرپور، از فعالان سیاسی در پیرانشهر، نیز برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان مرکزی نقده منتقل شد. به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، محمد قادرپور، اهل روستای زَنگیاوی از توابع پیرانشهر روز یکشنبه ٢٨ اسفند پس از احضار به بخش اجرای احکام پیرانشهر، بازداشت و برای اجرای حکم دو سال و هفت ماه حبس به زندان مرکزی نقده منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تابستان ۱۴۰۱ در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری پیرانشهر به اتهام «همکاری با حزب دموکرات» به دو سال و هفت ماه و ١۵ روز حبس تعزیری محکوم شده بود.  قادرپور پیش‌تر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ و پس از احضار به اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در ارومیه منتقل شد. او ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی موقتا و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی نقده آزاد شد.

هم‌زمان، خبرگزاری کردپا نیز اعلام کرد که رحمان قادری و انور شیخه، دو شهروند اهل پیرانشهر، به منظور گذراندن دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان نقده منتقل شده‌اند.

رحمان قادری اواخر بهمن ۱۴۰۰ بازداشت و حدود یک ماه بعد با تودیع قرار وثیقه از زندان نقده آزاد شد. او شهریور ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب پیرانشهر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه و ۱۶ روز زندان محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز حبس در خصوص او قابل اجرا خواهد بود.

انور شیخه، ۴۷ ساله و اهل روستای پسوه از توابع شهرستان پیرانشهر، نیز ۱۱ آبان‌ ١۴٠٠ بازداشت و در تاریخ ۲۱ اسفند همان سال با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. او نیز سال ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب پیرانشهر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به دو سال و هفت ماه حبس محکوم شد.

در خبری دیگر، اعلام شد که شش فعال محیط زیستی با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشتند. نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی، شش فعال محیط زیستی‌اند که از زمستان سال ۱۳۹۶ بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند. 

به گزارش هرانا، بازگشت این افراد به زندان با پایان ایام مرخصی و در پی موافقت نکردن مسئولان با تمدید مرخصی آن‌ها صورت گرفت. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی در پرونده موسوم به فعالان محیط زیست نیلوفر بیانی و مراد طاهباز را به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار را به تحمل هشت سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی را به تحمل شش سال حبس تعزیری و عبدالرضا کوهپایه را به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم کرده است.