شاهزاده رضا پهلوی در جشنواره تیرگان؛ تاکید بر تکثرگرایی و احترام به عقاید یکدیگر

«ما می‌توانیم با هم مخالف باشیم، ولی این مخالفت به معنی دشمنی نیست»

شاهزاده رضا پهلوی در همایش «همبستگی به سوی آزادی» در جشنواره تیرگان گفت: «اعتصابات کارگری مهم‌ترین عامل فشار از درون علیه نظام است، و کمک به ایرانیان در داخل کشور از مهم‌ترین موضوعات مذاکرات فعالان اپوزیسیون با سیاستمداران جهان بوده است.»‌ 

شاهزاده رضا پهلوی این سخنان را در نشست مشترکی که روز شنبه پنجم فروردین (۲۵ مارس) در تورنتو برگزار شد، ایراد کرد. حامد اسماعیلیون، عبدالله مهتدی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی، دیگر فعالان سیاسی شرکت‌کننده در نشست فوق بودند و مدیریت آن را علی احساسی، نماینده پارلمان کانادا، برعهده داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی گفت در ملاقات‌هایی که خود و دیگر فعالان سیاسی با سیاستمداران جهانی داشته‌اند، مسئله قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را مطرح کرده‌اند. او گفت این اقدام هم به نظام فشار وارد می‌کند و هم احتمال ریزش نیروها از سپاه و پیوستنشان به مردم را افزایش می‌دهد. 

شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر فرهنگ مدارا و احترام به عقاید دیگران گفت: «اینکه امروز در اینجاییم به معنی این نیست که بر سر همه چیز هم‌نظریم. هدف این است که زمینه را بر سر حداقل‌ها برای همکاری فراهم کنیم. نمی‌شود توافق صددرصدی ایجاد کرد، ولی می‌شود وقتی که کشور نیازمند تغییر اساسی است یک ملت همصدا باشیم.» 

او با اشاره به جامعه بزرگ و متکثر ایرانیان در شهرهای مختلف جهان گفت که ایرانیان تورنتو، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جوامع ایرانیان خارج از کشور را تشکیل می‌دهند و افزود: «گرچه ایرانیان قابل در همه جای جهان پراکنده‌اند ولی در دنیای رسانه‌های اجتماعی ارتباطشان از همیشه بیشتر است و جمهوری اسلامی تلاش کرده این ارتباط را از بین ببرد از جمله با قطع اینترنت. ما می‌توانیم با هم مخالف باشیم ولی این مخالفت به معنی دشمنی نیست.»  

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با اشاره به همکاری و ارتباط فعالان اپوزیسیون گفت که تلاششان زمینه‌سازی برای دوران پس از فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و حرکت به سوی صندوق‌های رای است. او گفت: «امروز صدای مردم واضح است و می‌دانند که چه نمی‌خواهند. آنچه که امروز برایش تلاش می‌کنیم به دست آوردن خواسته مردم از طریق انتخابات آزاد و دمکراتیک است. همبستگی ما بستگی به مشارکت و نقد سازنده دارد و ما به دنبال ایجاد زمینه برای انتخاب نمایندگان و تصمیم‌گیرندگان آینده کشوریم.» 

شاهزاده رضا پهلوی در نشست مشترک «همبستگی، پلی به سوی آینده» گفت:‌ «اولین قاعده یک نظام قانونمند و دمکراتیک احترام به صندوق رای است و تعهد ما به آن به‌عنوان عاملی تصمیم‌گیرنده است که صدای اکثریت را منعکس کند و حامی صدای اقلیت است. غیر از این نمی‌شود تکثر داشت.»