دیدار نتانیاهو و نخست‌وزیر بریتانیا در لندن

نتانیاهو با هدف مذاکره در مورد جنگ اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران به ساختمان شماره ۱۰ در خیابان داونینگ وارد شد

بنیامین نتانیاهو رییس جمهور اسراییل و ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا-ISABEL INFANTES / AFP

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه ۲۴ مارس (چهارم فروردین) در حالی با بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود، در لندن گفت‌وگو کرد که معترضان فریاد می‌زدند «شرم، شرم». این اعتراض‌ها علیه سیاست‌های رهبر اسرائیل و برنامه‌های او برای اصلاحات اساسی در قوانین قضایی این کشور برگزار شد. 

به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو مجبور شد از کنار صدها معترض که پرچم‌های اسرائیل را تکان می‌دادند، عبور کند. معترضان تابلوها و پلاکاردهایی که روی آن‌ها شعارهایی در دفاع از دموکراسی اسرائیل نوشته شده بود، در دست داشتند. نتانیاهو با هدف مذاکره در مورد جنگ اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران به ساختمان شماره ۱۰ در میانه خیابان داونینگ وارد شد که مقر نخست‌وزیر بریتانیا است.

ریشی سوناک نیز موضوع اصلاحات قضایی جنجال‌برانگیز نتانیاهو را مطرح کرد، اصلاحاتی که اعتراض‌های گسترده‌ای را در اسرائیل و فراتر از این کشور برانگیخته است. روی یکی از پلاکاردها در لندن نوشته شده بود: «ما اسرائیلی‌ و یهودیانی هستیم که در بریتانیا زندگی می‌کنیم و علیه نتانیاهو، نخست‌وزیر، تجمع اعتراضی برگزار می‌کنیم که رهبری یک کودتای قضایی را بر عهده دارد و قصد دارد اسرائیل را به دیکتاتوری تبدیل کند.»

برخی از زنان معترض روبروی ساختمان شماره ۱۰ در خیابان داونینگ، لباس قرمز و کلاه سفید با الهام از یک سریال تلویزیونی پوشیده بودند.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در یک بیانیه رسمی درباره این نشست گفت: «سوناک بر اهمیت حمایت از ارزش‌های دموکراتیک تاکید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تغییرات قضایی مورد نظر نتانیاهو، کنترل بیشتری به دولت برای انتصاب‌های قضایی خواهد داد، دیوان عالی کشور را تضعیف می‌کند و به پارلمان اسرائیل اجازه می‌دهد با رای اکثریت به‌سادگی تصمیم‌های دادگاه را لغو کند.

سخنگوی دفتر ریشی سوناک گفت: «اسرائیل یک شریک حیاتی بین‌المللی برای بریتانیا است و بازدید نخست‌وزیر این کشور از لندن این فرصت را فراهم کرد تا در مورد مسائلی که برای هر دو کشور مهم است، صحبت کنیم. چه این موضوع تهدیدهای ایران و روسیه باشد و چه تجارت و سرمایه‌گذاری جدید یا اینکه در مورد صلح و ثبات در خاورمیانه باشد.» 

دفتر نتانیاهو گفت این دو رهبر در مورد برنامه هسته‌ای ایران که به سرعت در حال پیشروی است و همچنین «گسترش همکاری‌های استراتژیک در زمینه‌های امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی» بحث کردند.

دولت نتانیاهو به‌دلیل سیاست سرسختانه‌اش در قبال فلسطینیان از جمله اظهار نظرهای اخیر یک وزیر دولت که گفته بود هیچ تاریخ، فرهنگ و زبان فلسطینی وجود ندارد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

جیمی دیویس، سخنگوی نخست‌وزیری بریتانیا، گفت: «ریشی سوناک حمایت ما (بریتانیا) از راه‌حل دو کشوری را تکرار کرد و گفت بریتانیا اقدام‌های غیرقانونی اسرائیل در شهرک‌های کرانه غربی را «خلاف صلح» می‌داند.»

بیشتر از جهان