وزارت خارجه ایالات متحده اطلاعات مربوط به خروج آمریکا از افغانستان را در اختیار کنگره می‌گذارد

جمهوری‌خواهان در کنگره تحقیق در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را آغاز کرده‌اند و خواستار دریافت اطلاعات از وزارت خارجه‌اند

یک هواپیمای نظامی آمریکا در حال اوج‌گیری از فرودگاه کابل در  عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ــ AAMIR QURESHI / AFP

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تا سه هفته‌ دیگر نتایج بررسی خود درباره روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که وزارت خارجه آمریکا ارزیابی روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را در دست بررسی دارد و یافته‌هایش را تا اواسط آوریل به کنگره ایالات متحده ارائه خواهد کرد.

بلینکن روز چهارشنبه دوم فروردین (۲۲ مارس) در جلسه استماع کمیته فرعی مجلس سنای ایالات متحده گفت: «ما زمان زیادی صرف کردیم تا تمام این‌ اطلاعات را کنار هم قرار دهیم و مطمئن شویم که درس‌های آموخته‌شده از چشممان دور نمانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تصریح کرد که وزارت خارجه آمریکا متعهد و مصمم است این اطلاعات را در اختیار کنگره قرار دهد. او تاکید کرد: «ما یافته‌‌های خود را با شما به اشتراک می‌گذاریم و برای این کار ظرف سه هفته‌ آینده، سازوکار مناسبی پیدا خواهیم کرد.»

جمهوری‌خواهان در کنگره تحقیق در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را آغاز کرده‌اند و خواستار دریافت اطلاعات از وزارت خارجه‌اند. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که جمهوری‌خواه است، این هفته تهدید کرد که اگر وزارت خارجه اسناد درخواست‌شده را ارائه نکند، وزیر خارجه را به کنگره احضار خواهد کرد.

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هم به خبرنگاران گفت که نکات اصلی این بررسی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و با کمیته مجلس نمایندگان نیز به اشتراک گذاشته خواهد شد.

جمهوری‌خواهان که در ماه ژانویه اکثریت کرسی‌های کنگره را به دست آوردند، همواره از روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرده‌اند و می‌گویند که در مورد خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان که در جریان آن، ۱۳ سرباز آمریکایی و ده‌ها افغان جان باختند، هیچ‌وقت گزارش کاملی به کنگره ارائه نشده است.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه (۱۵ مارس) تاکید کرد که دولت جو بایدن درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان، افکارعمومی را گمراه می‌کند.

مک‌کال که درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، تحقیق می‌کند، در بیانیه‌ای در وب‌سایت کمیته روابط بین‌المللی مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که وزارت خارجه‌ این کشور در دادن اطلاعات برای این تحقیق همکاری نکرده است.

او با انتقاد از «کارشکنی» وزارت خارجه آمریکا در انجام این تحقیقات، هشدار داد که آن را تحمل نمی‌کنند. 

بیشتر از جهان