پارلمان اردن به اخراج سفیر اسرائیل رای داد، آمریکا سفیر اسرائیل را احضار کرد

وزیر دارایی اسرائیل با حضور در مهمانی یک گروه افراطی صهیونیست در پاریس، تاکید کرد که ملت فلسطین «اختراع صدساله اخیر» است

عکسی از یک تظاهرکننده علیه دولت راست‌گرای بنیامین نتانیاهو در اعتراض به لایحه بحث‌برانگیز اصلاحات قضایی در اسرائیل، ۱۵  مارس ۲۰۲۳ ـ AFP

پارلمان اردن چهارشنبه، ۲۲ مارس (دوم فروردین ۱۴۰۲)، در اعتراض به گفته‌های بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی دولت بنیامین نتانیاهو، به اخراج سفیر اسرائیل از اردن رای داد.

به گزارش الجزیره، در جلسه مجلس نمایندگان اردن، احمد الصفدی، رئیس پارلمان، خواستار واکنش دولت به گفته‌های وزیر دارایی دولت اسرائیل شد.

سخنان جنجال‌برانگیز اسموتریچ در اوایل هفته جاری مبنی بر انکار وجود مردم فلسطین، واکنش بسیاری از کشورها را در پی داشته است. او یکشنبه، ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، در حالیکه نسخه‌ای از یک نقشه اسرائیل را شامل تمام اراضی فلسطین اشغالی و اردن نشان می‌داد، گفت: «فلسطین وجود ندارد، زیرا مردم فلسطینی وجود ندارند.»

وزیر دارایی اسرائیل با حضور در مهمانی یک گروه افراطی صهیونیست در پاریس، تاکید کرد که ملت فلسطین «اختراع صدساله اخیر» است و «جهان باید این واقعیت را بشنود».

پس از آن، وزارت خارجه اردن سفیر اسرائیل در امان را احضار کرد، و دولت‌های مصر و امارات متحده عربی نیز با صدور بیانیه‌هایی، سخنان و اقدامات اسموتریچ را محکوم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اردنی دوشنبه، ۲۰ مارس، گفتند که مشاور امنیت ملی اسرائیل به آن‌ها گفته است که تل‌آویو به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایه خود احترام می‌گذارد. با این حال، پارلمان اردن اعلام کرد که در رد اظهارات اسموتریچ متحد است و اقدام او را بازتاب «تکبر اسرائیل» خواند. معاون نخست‌وزیر اردن نیز تاکید کرد که «نقشه اردن را فقط اردنی‌ها ترسیم می‌کنند».

اسرائیل و اردن، سال ۱۹۹۴معاهده صلح امضا کردند. بسیاری از اردنی‌ها اصالتا فلسطینی‌اند و نوادگان فلسطینی‌هایی که با فشار اسرائیل مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز سه‌شنبه، ۲۱ مارس (یکم فروردین)، اظهارات اسموتریچ را «غیرمسئولانه» توصیف و محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «ما از دارندگان مقام‌های عالی در دولت اسرائیل می‌خواهیم که با نشان دادن شان و شرافت لازم از خود، به دیگران احترام بگذارند و از هرگونه اقدام یا بیان اظهاراتی که به تشدید تنش‌ها می‌انجامد، خودداری کنند.»

احضار سفیر اسرائیل در آمریکا

همچنین، چهارشنبه، ۲۲ مارس، در پی تصویب نهایی قانون «لغو تخلیه شهرک‌های شمال کرانه باختری» در پارلمان اسرائیل، آمریکا میشل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن، را احضار کرد و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نگرانی ایالات متحده را از این اقدام تازه کنست به او ابراز داشت.

طبق قانونی که کنست به تصویب رسانده است، پس از ۱۸ سال ممنوعیت، اسرائیلی‌ها اینک می‌توانند به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال کرانه باختری بازگردند. پیش‌نویس این قانون قبلا هفت بار در هفت دولت مختلف به رای گذاشته شده، اما تصویب نشده بود.

تصمیم پارلمان اسرائیل در لغو بخش‌هایی از قانون جدایی مصوب ۲۰۰۵ میلادی، زمینه را برای بازگشت اسرائيلی‌هایی که پیش‌تر از شهرک‌ها در شمال کرانه باختری و نوار غزه خارج شده بودند، به این مناطق فراهم می‌کند.

ماه گذشته میلادی، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا، بیانیه‌ای در مخالفت شدید با ادامه ساخت‌وساز و توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری تصویب کرد. در این بیانیه تصریح می‌شود: «شورای امنیت تکرار می‌کند که ادامه فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل به طرز خطرناکی راه‌حل دو کشوری را بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷، به خطر می‌اندازد.»

پس از آن، بنیامین نتانیاهو گفت که این بیانیه نباید صادر می‌شد و ایالات متحده نباید به آن می‌پیوست. نخست‌وزیر اسرائيل بیانیه سازمان ملل را «یک‌طرفه» خواند و از حمایت ایالات متحده از «متنی که حقوق تاریخی مردم یهود را نادیده می‌گیرد»، ابراز تاسف کرد.

کشورهای غربی بارها از مقام‌های مختلف اسرائیل خواسته‌اند که ساخت آبادی‌های بیشتر در کرانه غربی رود اردن را متوقف کند. دولت فلسطین نیز نامه‌هایی در این زمینه به جامعه جهانی و رژیم اسرائیل فرستاده و هشدار داده است که در صورت مبادرت اسرائیل به الحاق کرانه باختری به قلمرو این کشور، رهبری فلسطین نیز اقداماتی خواهد کرد که پیامدهای آن برای اسرائیل و جامعه جهانی تحمل‌‌پذیر نباشد.

بیشتر از جهان