بسیاری از فرهنگیان هنوز حقوق اسفند ماه را نگرفته‌اند

مقام‌های دولتی روز سه‌شنبه ادعا کرده بودند حقوق اسفند معلمان به‌طور کامل پرداخت شده است

با وجود اینکه مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی ادعا کرده‌ بودند حقوق ماه اسفند معلمان به‌طور کامل پرداخت شده است، گزارش‌ها از استان‌های مختلف ایران آشکار می‌کند که شمار زیادی از معلمان همچنان حقوق اسفند ماه خود را به‌طور کامل دریافت نکرده‌اند.

ابوالفضل نجارزاده، سرپرست بانک ملی ایران، روز سه‌شنبه ۱ فروردین، از پرداخت باقی‌مانده حقوق اسفند معلمان خبر داد و یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش هم این خبر را تایید کرد؛ اما اکنون بسیاری از فرهنگیان می‌گویند در دومین روز از فروردین‌ماه هنوز حقوق اسفند خود را دریافت نکرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از فرهنگیانی که با این خبرگزاری تماس گرفته‌اند، نوشت که حقوق اسفند آنان در دو روز اخیر در قالب چندین پرداخت خرد از جمله دو و سه‌ میلیون تومان به حسابشان واریز شده، با این حال هنوز سقف این واریزی‌های پراکنده به میزان حقوق اسفند آن‌ها نرسیده است.

این در حالی است که وزیر آموزش‌ و پرورش در مصاحبه‌ای با بخش خبری صداوسیما از معدود بودن مشکلات مربوط به پرداخت حقوق سخن گفت و مدعی شد: «ممکن است برای یکی از همکاران واریزی صورت نگرفته باشد اما حقوق اسفندماه معلمان به‌صورت کامل پرداخت شده است.»

وزارت آموزش‌ و پرورش وعده داده بود که تا پایان سال ۱۴۰۱، معوقات قانون رتبه‌بندی را هم پرداخت می‌کند اما نه‌تنها این وعده محقق نشد که واریز حقوق اسفند معلمان نیز همچنان با ابهام‌هایی روبرو است.

یوسف نوری برای پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده را وعده داد و ابراز امیدواری کرد این مسئله در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری رفع شود.

وزارت آموزش‌ و پرورش و سازمان برنامه بودجه طی روزهای اخیر مسئولیت پرداخت نشدن حقوق معلمان و معوقات رتبه‌بندی را به گردن هم انداختند و بدین ترتیب از پاسخگویی به فرهنگیان طفره رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از یک سو، سازمان برنامه‌ و بودجه ادعا کرد که خواست آموزش‌ و پرورش بیشتر از سقف خزانه است و از سوی دیگر آموزش‌ و پرورش در اطلاعیه‌ای، به سازمان برنامه‌وبودجه کنایه زد و گفت: «توقع و انتظار این بود که سازمان‌های پشتیبان و تامین‌کننده منابع در اجرای این قانون همراهی به‌مراتب بهتری با نظام تعلیم و تربیت می‌داشتند.»

تاخیر در پرداخت حقوق معلمان اعتراض برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت. اکنون خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، هم خواستار پاسخگویی وزیر آموزش‌ و پرورش و مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه به «مراجع نظارتی و قضایی» درباره علت پرداخت نشدن حقوق معلمان شده است.

مجتبی توانگر، نماینده مجلس، روز سه‌شنبه دلیل پرداخت نشدن معوقه‌های رتبه‌بندی و حقوق اسفند معلمان در موعد مقرر را تشریح کرد و گفت که این دو نهاد دولتی با یکدیگر درباره نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی اختلاف داشته‌اند.

بنا بر اعلام این نماینده مجلس، در بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس اعتبار قانون رتبه‌بندی ۳۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، در حالی‌ که مابه‌التفاوت بین محاسبات این دو دستگاه دولتی برای اجرای رتبه‌بندی معلمان ۱۷ هزار میلیارد تومان بود.

سخنان این نماینده مجلس آشکار می‌کند که از بودجه رتبه‌بندی پولی برای پرداخت معوقات باقی نمانده است. با این حال، وزارت آموزش‌ و پرورش به جای پاسخگویی شفاف ترجیح داد برای خود وقت بخرد؛ بنابراین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در خصوص پرداخت تفاوت مزایای رتبه‌بندی معلمان طی روزهای آینده، تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد.

معلمان شاغل و بازنشسته ایران طی سال‌ گذشته بارها برای پیگیری مطالبات خود تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند که در برخی از این تجمع‌ها، شماری از فعالان صنفی بازداشت شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که معلمان ایران «با توجه به اجرای ناقص و سلیقه‌ای قانون رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تورم شدید و خط فقر اعلام‌شده» همچنان برای خود حق اعتراض قائل‌اند و تجمع‌های اعتراضی را ادامه می‌دهند.