خط و نشان وزیر دفاع روسیه و هشدار درباره «رویارویی هسته‌ای»‌ با غرب

بریتانیا پیش‌تر گفته بود که برخی از مهمات تانک‌های «چلنجر۲» شامل گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده‌اند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، همراه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع، در مراسم گرامیداشت سرباز گمنام در ۲۰۱۸- YURI KADOBNOV / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه اول فروردین (۲۱ مارس) قصد بریتانیا برای ارسال مهمات تانک حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را محکوم کرد و تهدید کرد که مسکو مجبور خواهد شد پاسخی متناسب به آن بدهد. 

آنابل گلدی، معاون وزارت دفاع بریتانیا، روز دوشنبه گفت که برخی از مهمات تانک‌های موسوم به «چلنجر۲» که بریتانیا به اوکراین می‌فرستد، شامل گلوله‌های زره‌داری است که حاوی اورانیوم ضعیف‌شده‌اند. 

پوتین در اظهاراتی که پس از دیدار با رئیس‌جمهوری چین، شی جین‌پینگ، ایراد کرد گفت: «اگر همه اتفاق بیفتد و با توجه به اینکه غرب در حال شروع استفاده از سلاح‌های حاوی مواد اتمی است، روسیه باید بر آن اساس واکنش نشان دهد.»

سیاستمداران و مفسران روس از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، مجموعه‌ای از اظهارات را مطرح کرده‌اند که برآیندشان نشان می‌دهد مسکو - در صورت لزوم - آماده استقرار زرادخانه هسته‌ای عظیم خود خواهد بود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت که تصمیم بریتانیا فاصله رسیدن به یک «برخورد هسته‌ای» احتمالی میان روسیه و غرب را کمتر و کمتر می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سخنانی که در خبرگزاری‌های روس انعکاس یافت، به خبرنگاران گفت:‌ «گام دیگری برداشته شده است و فاصله مدام کمتر و کمتر می‌شود.»

اورانیوم ضعیف‌شده در تسلیحات استفاده می‌شود، زیرا به‌دلیل خواص فیزیکی چون چگالی، قابلیت بهتری در نفوذ به تانک‌ها و زره‌ها را دارد و آنابل گلدی نیز به این نکته اشاره کرده است. 

این سلاح با گرد و غباری که ایجاد می‌کند از طریق استنشاق به ریه و اندام‌های حیاتی افراد وارد می‌شود و به همین دلیل، یک خطر عمده برای سلامت انسان‌ها در محل انفجار به شمار می‌رود. 

شویگو در پاسخ به سوالی درباره این قبیل مهمات به خبرنگاران گفت: «طبیعتا روسیه ابزار پاسخگویی به آن را دارد.» 

پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این طرح را «سناریوی یوگسلاوی» خوانده و گفته بود که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده باعث سرطان می‌شود و محیط را آلوده می‌کند. 

پیش‌تر در ماه ژانویه، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که این کشور ۱۴ تانک چلنجر۲ خود را به منظور کمک به نیروهای کی‌یف در «عقب راندن نیروهای روسی»، در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

مسکو در واکنش به تعهد بریتانیا برای تشدید حمایت خود از اوکراین، پاسخی تهاجمی صادر کرد و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: «آن‌ها از این کشور به‌مثابه ابزاری برای دستیابی به اهداف ضدروسی خود استفاده می‌کنند.»

او هشدار داد که «این تانک‌ها دارند می‌سوزند و خواهند سوخت».