مراسم «جهنده بالا» با وجود مخالفت‌های طالبان در کابل برگزار شد

شماری از فرهنگیان مراسم سنتی «جهنده بالا» را علی‌رغم مخالفت‌های طالبان، در زیارتگاه کارته سخی کابل برگزار کردند

برگزاری مراسم سنتی «جهنده بالا» در زیارتگاه کارته سخی کابل، اول فرودین ۱۴۰۲ - رسانه‌های اجتماعی

با اینکه طالبان برگزاری جشن نوروز را ممنوع اعلام کردند، شماری از اهالی فرهنگ کابل مراسم سنتی «جهنده بالا» را در زیارتگاه کارته سخی این شهر برگزار کردند.

ویدیویی که از این مراسم برای ایندیپندنت فارسی فرستاده شد، نشان می‌دهد که این مراسم صبح زود اجرا شده است. مسئولان فرهنگی زیارتگاه کارته سخی کابل به ایندیپندنت فارسی گفتند اگرچه طالبان در این مراسم شرکت نکردند، برای تامین امنیت آن از چند روز پیش در منطقه کارته سخی حضور داشتند.

یکی از مسئولان فرهنگی زیارتگاه کارته سخی که نخواست نامش ذکر شود، تاکید کرد: «طالبان برای تامین امنیت این مراسم از دو سه روز پیش در کارته سخی حضور داشتند. آن‌ها مانع اجرای این مراسم نشدند اما تاکید داشتند که نباید خیلی پرسروصدا باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، مراسم سنتی جهنده بالا صبح اولین روز سال نو در بارگاه منسوب به حضرت علی در روضه شریف شهر مزارشریف در شمال افغانستان با حضورمقام‌های دولتی و هزاران نفر برگزار می‌شد که برای شرکت در مراسم «میله گل‌سرخ» از استان‌های مختلف به مزارشریف می‌رفتند.

طالبان امسال برای دومین سال متوالی مانع از برگزاری مراسم جشن نوروز در زیارتگاه مزارشریف شدند. بنا به گزارش‌ها از افغانستان، کارمندان دولت روز سه‌شنبه سر کار خود در ادارات حاضر شدند. این دومین سال در دهه‌های اخیر است که روز اول ماه فروردین در افغانستان تعطیل عمومی نیست.

هم‌زمان با فرا رسیدن نوروز، شماری از سیاستمداران افغانستان در داخل و خارج کشور این جشن باستانی را به مردم افغانستان تبریک گفتند و از گروه طالبان خواستند هرچه زودتر درهای مدارس را به روی دختران باز کنند. دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح افغانستان در حکومت پیشین، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان و شماری از رهبران سیاسی دیگر علاوه بر تبریک این جشن، خواستار لغو محدودیت‌های وضع‌شده‌ طالبان در افغانستان شدند. 

هم‌زمان با این رهبران سیاسی، شماری از زنان معترض در افغانستان که همواره مقابل سیاست‌های سختگیرانه طالبان ایستادگی کرده‌اند، با انتشار ویدیویی، ضمن تبریک نوروز، از جامعه‌ جهانی خواستند بر طالبان برای باز کردن درهای مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران بیشتر فشار بیاورند.