رهبران سیاسی مخالف طالبان: جامعه جهانی مانع فعالیت سیاسی ما شده‌اند

محمد محقق طالبان را «ناصالح» خطاب کرد و افزود که جهان باید در تعاملش با این گروه تجدیدنظر کند

 عبدالرشید دوستم، صلاح الدین ربانی، عطامحمد نور و احمد ضیا مسعود از رهبران سیاسی افغانستان در جلسه‌ی سیاسی در کابل، ۲۹ اوت ۲۰۱۳- SHAH MARAI / AFP

شماری از رهبران سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، در چارچوب تشکلی با نام «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان»، در یک نشست مجازی تاکید کردند که جامعه‌ جهانی مانع فعالیت آنان شده است.

عطا محمد نور، از اعضای رهبری این شورا و استاندار پیشین بلخ، یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، در این نشست، جامعه جهانی را به بی‌‌توجهی به عملکرد طالبان در افغانستان متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که جامعه جهانی به شورای مقاومت برای نجات افغانستان اجازه فعالیت سیاسی و باز کردن دفتر در خارج از کشور نمی‌دهد.

نور تاکید کرد: «ما دوباره برمی‌گردیم و دنیا روزی شرمنده خواهد شد. دنیا باید این زامبی‌ها (طالبان) را از بین ببرد.»

محمد محقق، عضو دیگر رهبری این شورا و  رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، نیز در این نشست گفت که جهان نباید طالبان را به‌ رسمیت بشناسد، و این شورا را «نماینده مردم افغانستان» دانست. به گفته محقق، تعامل با طالبان ضررهایی برای کشورهای منطقه خواهد داشت که کشورها باید به آن توجه کنند.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، طالبان را «ناصالح» خطاب کرد و افزود که جهان در تعامل خود با این گروه، باید تجدیدنظر کند.

محمد یونس قانونی، عضو شورای مقاومت برای نجات افغانستان، نیز گفت که بعضی از کشورها با ارسال بسته‌های نقدی به طالبان، بر شدت فاجعه در افغانستان افزوده‌اند.

او از برخی از کشورهای منطقه نیز که کنسولگری‌های افغانستان را در اختیار طالبان قرار داده‌اند، انتقاد کرد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان این نشست مجازی را برای اعلام طرح این تشکل برای برون‌رفت از وضعیت کنونی افغانستان، برگزار کرد. 

در طرح این شورا آمده است که اگر طالبان به درخواست‌ها برای برگزاری مذاکره و حل بحران افغانستان توجه نکنند، باید مقاومت مسلحانه علیه این گروه در سراسر کشور گسترش یابد.

این طرح بر مصالحه کردن برای عبور از بحران کنونی افغانستان، ایجاد دفتر برای مخالفان طالبان در یکی از کشورها برای تسهیل مذاکرات، پادرمیانی سازمان ملل و نقش داشتن در روند مصالحه، تشکیل دولت موقت برای رسیدن به انتخابات و تاسیس نظام جدید مبتنی بر آرای مردم تاکید شده است.

بیشتر از جهان