طرح سپاه و ستاد امر به معروف برای جایگزینی «برخورد محله‌محور» با زنان به جای گشت ارشاد

در این طرح، نیروهای بسیج، گروه‌هایی به نام «طلایه‌داران» و افراد مرتبط با مساجد با زنان به‌دلیل سر باززدن از حجاب اجباری در «محله‌ها» برخورد می‌کنند

تعدادی از فرماندهان سپاه و مقام‌‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر از آغاز طرح برخورد با «کشف حجاب» و برخورد با زنان به شکل «محله‌محور» خبر داده و اعلام کردند که این طرح از اولین روزهای سال‌ نو در شهرهای مختلف ایران اجرا خواهد شد.

در این طرح، به گفته فرماندهان سپاه پاسداران و دبیران ستاد‌های امر به معروف، به جای استقرار خودروهای گشت ارشاد در میادین و خیابان‌ها، نیروهای بسیج، گروه‌هایی به نام «طلایه‌داران» و همچنین نمازگزاران و افراد مرتبط با مساجد در محله‌ها برخورد با زنان به اتهام سر باززدن از حجاب اجباری را اجرا می‌کنند.

مهدی علی بابایی، معاون اجتماعی سپاه استان قم، روز شنبه ۲۷ اسفند ماه، گفت: «طرح آمر معروف محله خود باشیم، با هدف ترویج امر به معروف و نهی از منکر به صورت محله‌محور» در قم اجرا می‌شود.

این فرمانده سپاه افزود که در قالب این طرح، «تمام پایگاه‌های بسیج در سطح استان قم نسبت به سازماندهی شبکه آمران معروف اقدام می‌کنند، به گونه‌ای که عمل به این فریضه به صورت محله‌محور و پایگاه‌محور انجام می‌پذیرد.»

بابایی هدف این طرح را برخورد با کشف حجاب و «ترویج و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب» و «عمل به امر به معروف و نهی از منکر» عنوان کرد و افزود که این اقدام‌ها در چارچوب طرح کلانتری تحت عنوان «طرح کریمه اهل بیت» انجام می‌شود که از اهداف کلان قرارگاه فرهنگی اجتماعی ۱۹ دی است.

به گفته معاون سپاه قم، در جریان اجرای این طرح «محله‌محور» نیز تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر مساجد در دستور کار قرار گرفته است.

معاون سپاه قم همچنین عنوان کرد که نیروهای بسیج که در طرح امر به معروف و نهی از منکر محله‌‌محور فعالیت می‌کنند، «سازماندهی» شده‌اند و برای «اجرای طرح‌های امر به معروف و نهی از منکر» آموزش دیده‌اند.

هم‌زمان، محمود الله‌مرادی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کردستان، هم روز شنبه ۲۷ اسفند ماه از اجرای طرح «طلایه‌داران» امر به معروف و نهی از منکر در شهرهای مختلف استان کردستان خبر داد و افزود که در ۲۰۰ مسجد استان کردستان شورای امر به معروف تشکیل شده است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کردستان افزود که در این استان «بیش از ۳۰۰ نفر به‌عنوان طلایه‌دار امر به معروف فعالیت دارند و بیش از ۳۰۰ نفر هم در شورای اصناف» برای انجام امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می‌کنند.

حمید صالحی، معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین، نیز با اعلام تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد قزوین گفت که وظیفه این شورا‌ها نظارت بر «وضعیت منکرات در محلات» و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در محلات از طریق نمازگزاران و افراد مرتبط با مسجد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بسیاری از استان‌های ایران نیز سپاه پاسداران از طریق فعال کردن پایگاه‌های بسیج مستقر در مساجد محله‌ها خود را برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر محله‌محور در مورد حجاب و برخورد با زنان در محلات آماده کرده است.

پیش از این، احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی، نیز در نماز جمعه ۱۲ اسفند مشهد، به ورود نیروهای حکومتی تحت عنوان گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر برای برخورد با زنانی که از رعایت حجاب اجباری سرباز می‌زنند، اشاره کرده بود.

او همان روز گفت: «فضا را به جایی رسانده‌اند که هر نهاد حاکمیتی در این حوزه اقدام کند، چنین تلقی می‌شود که حجاب حکومتی است و بر این اساس، دیگر اقتدار امنیتی نظام نمی‌تواند در این عرصه میدان‌داری کند و در مسئله حجاب، همه برادران و خواهران باید بایستند و با جریان کشف حجاب مقابله کنند.»

علم‌الهدی که پدر زن ابراهیم رئیسی است، روز جمعه ۲۶ اسفند بار دیگر در نماز جمعه مشهد گفت که مورد «کشف حجاب و بی‌حجابی، دیگر به گونه‌ای نیست که دستگاه‌های امنیتی و اجرایی بخواهند مقتدرانه وارد عمل شوند و مسئله را با عملیات حکومتی حل کنند و این در گرو یک اقدام فرهنگی و اجتماعی است که باید به همت مردم به آن رسیدگی شود و ریشه عفاف و حجاب به‌عنوان یک ارزش مهم اسلامی پابرجا بماند.»

یک روز پیش از اعلام برخورد «محله‌محور» با زنان به‌دلیل سرباززدن از رعایت حجاب اجباری، نامه ۴۶ نفر از مدیران حوزه‌های علمیه تهران به ابراهیم رئیسی نیز منتشر شد که در آن بر اجرای کامل حجاب اجباری تاکید شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیران حوزه‌های علمیه تهران در نامه خود نوشتند: «اگر مقابل زنان و معترضان کوتاه بیاییم، جلوتر خواهند آمد و اگر قرار باشد از قانون حجاب عقب‌نشینی کنیم، دلیلی بر پافشاری بر سایر قوانین نداریم.»

از ۲۶ شهریور ماه و آغاز خیزش سراسری که در پی کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شد، بسیاری از زنان در ایران از رعایت حجاب اجباری سرباز زده‌اند و مقام‌های حکومتی از ترس اوج گرفتن بیشتر شعله‌های اعتراض و خشم مردم، امکان به کارگیری گشت ارشاد و برخورد با زنان در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهرها را ندارند.

از همین رو، مقام‌های حکومتی اکنون طرح‌های مختلف از جمله طرح برخورد محله‌محور با زنان به‌دلیل سر باززدن از رعایت حجاب اجباری را دستور کار قرار داده‌اند.

در یک هفته گذشته نیز، اداره اماکن نیروی انتظامی و همچنین دادستان‌ها، چندین هتل و مرکز گردشگری از جمله پارک طبیعت‌گردی یزد، هتل سرای عامری‌ها در کاشان، قلعه نارین در میبد و حتی برای مدتی مجتمع تجاری الماس تهران را به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری از طرف زنان پلمب کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین اقدام‌های گسترده‌ای را برای اجرای کامل حجاب اجباری با ابلاغ دستورالعمل‌های حجاب به داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات، هتل‌ها، اماکن گردشگری، و مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند.

در دانشگاه‌ها نیز وزارت علوم و وزارت بهداشت اقدام‌های گسترده‌ای را برای اجرای کامل حجاب اجباری آغاز کرده‌اند و صدها دانشجوی دختر را تحت عنوان رعایت نکردن حجاب اسلامی به کمیته‌های انضباطی احضار یا از تحصیل تعلیق کرده‌اند و در برخی دانشگاه‌ها همچون دانشگاه سوره تهران و دانشگاه شیراز، برای دختران دانشجو «مشاوره اجباری حجاب» برگزار کرده‌اند.

اما میلیون‌ها زن ایرانی در عمل دیگر حاضر به پذیرش و اجرای حجاب اجباری نیستند و شمار گسترده‌ای از زنان در خیابان‌ها و معابر عمومی بدون نمادهای حجاب اجباری حاضر می‌شوند و حاضر نیستند به شرایط پیش از آغاز خیزش سراسری بازگردند.