متهم پرونده خرید سامانه‌های ضدپهپادی برای ایران هنوز دستگیر نشده است

بدر فقیه در تماسی تلفنی با گلوبال نیوز، مدعی شد مخالف جمهوری اسلامی است و مجرم نیست

تصویر پاسپورت بدر الطاف فقیه، مشاور بازرگانی ۴۳ ساله ساکن تورنتو - Federal Court

ماموران اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷، در بندر نیوارک نیوجرسی یک سیستم مایکروویو صنعتی را توقیف کردند که بر اساس اسناد و مدارک، قرار بود به دبی ارسال شود.

به گفته ماموران تحقیق، این دستگاه «بسیار حساس» و برای ساخت سلاح‌های قدرتمند هدایت انرژی قابل استفاده است. این نوع سلاح‌ قادر است انرژی را روی اهدافی مانند پهپاد متمرکز کند و سامانه دوم پهپاد را شناسایی و کنترل می‌کند.

مقصد نهایی محموله تهران و یک شرکت فناوری بود که به‌دلیل ارتباط با سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشت.

به گزارش گلوبال نیوز، وزارت دادگستری آمریکا یک مشاور بازرگانی ۴۳ ساله ساکن تورنتو به نام بدر الطاف فقیه را به دست داشتن در ارسال این محموله متهم کرده است. این مرد هندی همچنین متهم است که تلاش کرده دو سامانه ضدپهپاد به ارزش یک میلیون دلار برای همان شرکت ایرانی بخرد.

بدر فقیه در تماسی تلفنی با گلوبال نیوز، مدعی شد مخالف جمهوری اسلامی است و مجرم نیست.

بدر فقیه، که صاحب شرکت فناوری آیپکسیوم در تورنتو است، در ایمیلی به مسئولان اداره مهاجرت، مدعی شده است برادرش در آمریکا «درگیر مسئله‌ای حقوقی» است، اما او هیچ مدرکی از دادگاه دریافت نکرده است که نشان بدهد به هرگونه اقدام مجرمانه مرتبط با این پرونده متهم شده است.

اما برادر او، صابر ففیه، که نماینده شرکت آیپکسیوم در بریتانیا است، اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس مدارک دادگاه آمریکا، در مه ۲۰۱۷، فردی ایرانی به نام علیرضا تقوی با صابر فقیه تماس گرفته بود. تقوی و دوستش، جلال روح‌الله نژاد، خود را نماینده شرکت «رایان رشد افزار» در تهران معرفی کردند.

در مدارک دادگاه آمده است رایان رشد افزار برای برنامه پهپادی سپاه پاسداران قطعات فنی تولید می‌کند و در تلاش است تجهیزات نظامی سپاه پاسداران را تعمیر کند.

این شرکت همچنین «روی تولید نرم‌افزاری برای برنامه هوافضای سپاه پاسداران کار کرده و علاوه بر این، ابزارهایی تولید کرده است که به سپاه پاسداران در محدودسازی و مسدودسازی رسانه‌های اجتماعی و محتوای مخابراتی در ایران کمک می‌کند».

یک هفته پس از اینکه آمریکا شرکت رایان رشد افزار را در ۱۸ ژوییه ۲۰۱۷ تحریم کرد، تقوی با صابر توافق کرد که او یک سیستم مایکروویو صنعتی به ارزش ۴۵۰ هزار دلار از شرکتی آمریکایی خریداری کند.

بر اساس مدارک دادگاه، این توافق در ۳۰ ژوییه ۲۰۱۷ برای بدر فقیه ارسال شده بود و در سپتامبر همان سال مبلغ توافق در سه پرداخت به حساب بانکی او در کانادا واریز شد.

تقوی به صابر گفته بود او به‌دلیل اینکه ایرانی است، نمی‌تواند این سیستم را مستقیم بخرد و صابر موافقت کرده بود در ازای دریافت ۱۵ هزار دلار به او کمک کند.

هرچند دادگاه آمریکا بیش از یک سال قبل علیه بدر فقیه اعلام جرم کرده، مقام‌های کانادایی هنوز او را دستگیر نکرده‌اند و این کیفرخواست فقط در پرونده درخواست شهروندی او در دادگاه اتاوا ثبت شده است.

بیشتر از جهان