تقویم جنون‌آمیز اینفانتینو برای فوتبال جهان

تورنمنت‌های جدید فیفا و فشرده‌تر شدن مسابقات با اعتراض روبه‌رو شده است

لالیگا و اتحادیه جهانی بازیکنان فوتبال اولین سازمانی‌هایی‌اند که به این تقویم اعتراض کردند-Simon MAINA / AFP

جیانی اینفانتینو که در اجلاس فیفا در رواندا برای چهار سال دیگر به ریاست این سازمان منصوب شد، تورنمنت‌های جدیدی در نظر گرفته که تقویم فوتبال جهان را فشرده‌تر می‌کند و از حالا با اعتراض‌های زیادی روبه‌رو شده است.

یک روز قبل از انتخاب اینفانتیو برای سومین دوره متوالی، فیفا خبر داد که جام جهانی ۲۰۲۶ در گروه‌های چهار تیمی برگزار می‌شود که به معنی اضافه شدن ۴۰ مسابقه جدید به ۶۴ مسابقه قبلی (۱۰۴ مسابقه) و طولانی‌تر شدن تورنمنت از یک ماه به ۳۸ روز است. جام جهانی ۴۸ تیمی که یکی از ایده‌های اینفانتیو برای حضور کشورهای کوچک‌تر در این تورنمنت است، زمان برگزاری مسابقات باشگاهی را کمتر می‌کند.

فیفا اعلام کرد که جام جهانی باشگاه‌ها از سال ۲۰۲۵ با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود که تداخل جدیدی با لیگ‌های ملی و قاره‌ای است. این مدیر سوئیسی همچنین از راه‌اندازی مسابقات «سری جهانی فیفا» در پنجره ماه مارس خبر داد که در سال‌های فرد برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لالیگا و اتحادیه جهانی بازیکنان فوتبال اولین سازمانی‌هایی‌اند که به این تقویم اعتراض کردند. تقویم فوتبال جهان همین حالا هم فشرده است و ستارگان مطرح معمولا مجبورند هر سه یا چهار روز یک بار در یک مسابقه باشگاهی یا ملی به میدان بروند. طرح‌های جدید اینفانتینو که درآمد فیفا را بالاتر می‌برد تقویم پرفشار فعلی برای بازیکنان را فشرده‌تر خواهد کرد.

لالیگا در بیانیه‌اش نوشت: «عادت بد فیفا در گرفتن تصمیمات یک‌طرفه برای تقویم فوتبال جهان ادامه دارد و کاملا به اهمیت مسابقات باشگاهی و خانواده فوتبال بی‌توجه است. فیفا به آسیب اقتصادی این تصمیم برای لیگ‌های سراسر جهان توجهی ندارد. با هیچ‌کدام از لیگ‌ها درباره این تغییرات مشورت نشده، به خصوص جام جهانی باشگاه‌های جدید. این تصمیم‌ها تاثیر رقابتی، ورزشی و اقتصادی لیگ‌های ملی، باشگاه‌ها و بازیکنان را که همین حالا هم درگیر تقویم فشرده‌ای‌اند نادیده می‌گیرد. فیفا فقط به گروه کوچکی از باشگاه‌ها و بازیکنان اهمیت می‌دهد.»

یوناس بائر–هافمن، دبیرکل اتحادیه جهانی بازیکنان هم گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که فشار بیش از اندازه‌ای به بازیکنان نخبه فوتبال جهان وارد می‌شود: «ما شاهد آگاهی بیشتر بازیکنان نسبت به مضرات چنین فشاری روی عملکرد، عمر حرفه‌ای و زندگی شخصی آنها هستیم. آنها متوجه شده‌اند که تقویم فعلی نامناسب است و روی سلامت بدنی و ذهنی آنها تاثیر منفی می‌گذارد.» یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول هم یکی از مربیان مطرحی است که پیش از این به مضرات این تقویم فشرده برای بازیکنان اشاره کرده بود.

با این حال اینفانتینو در مجمع رواندا مدعی شد که تعداد مسابقات فوتبال باید بیشتر شود. رئیس فیفا گفت: «می‌شنوم که می‌گویند تعداد مسابقات فوتبال زیاد است. شاید این درباره برخی نقاط درست باشد، ولی نه همه جا. در واقع در بیشتر نقاط جهان تعداد مسابقات فوتبال کافی نیست. ما نیاز به مسابقات بیشتری داریم نه کمتر، می‌خواهیم که فوتبال در همه جای جهان گسترش پیدا کند.»

بیشتر از فوتبال