نخست‌وزیر سابق استرالیا: خرید زیردریایی هسته‌ای از آمریکا بی‌فایده است

به‌گفته پل کیتینگ، چین تنها با اعزام یک ناوگان دریایی سنگین و شمار زیادی نیروی زمینی می‌تواند استرالیا را تهدید کند

Jim WATSON / AFP

یک روز پس از امضای قرارداد سه‌جانبه میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا، پل کیتینگ، نخست‌وزیر سابق این کشور به‌‌شدت به این قرارداد نظامی حمله کرد و این توافق را بدترین توافق تاریخ خواند. او این قرارداد سه‌جانبه را بی‌فایده و «آشغال» توصیف کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز چهارشنبه ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) در گزارشی به‌نقل از نخست‌وزیر سابق استرالیا نوشت: «تنها راهی که چینی‌ها می‌توانند استرالیا را تهدید کنند یا به آن حمله کنند، از راه زمین است. به این معنا که چین باید یک ناوگان نظامی سنگین، با شمار زیادی نیروی زمینی بیاورد تا استرالیا را اشغال کنند.»

به‌گفته نخست‌وزیر سابق استرالیا، از حزب کارگر، اجرای چنین طرح نظامی‌ای برای چینی‌ها ناممکن است، چرا که نیروی هوایی استرالیا می‌تواند هر ناوگان دریایی چین را با هواپیما یا موشک هدف قرار دهد و غرق کند.

نخست وزیر سابق استرالیا در بخش دیگری از اظهاراتش در باشگاه مطبوعات ملی استرالیا گفت: «این زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا اهداف نظامی کارساز و مفیدی در برابر چین ندارند.»

بر اساس توافق سه‌جانبه‌ای که میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا امضا شده است، آمریکا سه زیردریایی هسته‌ای تهاجمی در اختیار ارتش استرالیا قرار می‌دهد.

این بخشی از توافق نظامی آمریکا، استرالیا و بریتانیا با هدف تقویت توان نظامی استرالیا و متحدان آمریکا در آب‌های اقیانوس آرام و اقیانوس هند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان یک سخنرانی در پایگاه نظامی سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا گفت: «با این مشارکت جدید، ما دوباره نشان می‌دهیم که چگونه دموکراسی‌ها می‌توانند امنیت و رفاه را نه تنها برای ما، بلکه برای تمام دنیا، تامین کنند.» 

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش که با حضور نخست‌وزیران استرالیا و بریتانیا در کالیفرنیا ایراد شد، به‌اشتراک گذاشتن فناوری‌های حساس هسته‌ای آمریکا با استرالیا را ضروری خواند. با این حال، رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد این زیردریایی‌ها هیچ گونه سلاح هسته‌ای حمل نمی‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه به‌نقل از مقام‌های چین نوشت ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا در مسیر «اشتباه و خطرناکی» گام برداشته‌اند. چین همچنین روز چهارشنبه مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که زیر فشار، مجبور به تایید این قرارداد نظامی سه‌جانبه شده‌اند.

بیشتر از جهان