آمریکا و بریتانیا با هدف مقابله با چین به استرالیا زیردریایی هسته‌ای می‌دهند

توافق سه‌جانبه به استرالیا امکان می‌دهد برای مقابله با چین از آمریکا و بریتانیا زیردریایی تهاجمی بخرد

 توافق برای تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا واضح‌ترین نمونه تلاش مستقیم برای مقابله با نفوذ چین است-Jim WATSON / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیران استرالیا و بریتانیا روز دوشنبه طرح چند مرحله‌ای تحویل زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای به استرالیا را اعلام کردند.

هدف از این مشارکت «آکوس» AUKUS (استرالیا، بریتانیا، آمریکا) کمک به مقابله با چین عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح همکاری نخست در سال ۲۰۲۱ با هدف تامین زیردریایی‌هایی به استرالیا پایه‌گذاری شد که برد طولانی‌تری دارند و بیشتر زیر آب می‌مانند. در سپتامبر ۲۰۲۱ مقامات  آمریکا،‌ بریتانیا و استرالیا باهدف تقویت همکاری‌هاى دیپلماتیک، نظامی و امنیتی د منطقه هند و اقیانوس آرام توافق‌نامه امضا کردند. در آن زمان اعلام شد که تحویل زیردریایی‌ با نیروی پیشران هسته‌ای به استرالیا اولین گام این توافق خواهد بود.

پس از این توافق بود که استرالیا توافق ۹۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از فرانسه را لغو کرد که اقدامی جنجالی بود.

به‌گزارش ای‌بی‌سی، توافق برای تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا واضح‌ترین نمونه تلاش مستقیم برای مقابله با نفوذ چین است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سن‌دیه‌گو درحالی که آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا کنارش ایستاده بودند، گفت که طرح سه کشور گروه آکوس شامل تحویل سه تا پنج زیردریایی در دهه پیش رو و آموزش ملوانان است و اطمینان می‌دهد که اقیانوس‌های آرم و هند، باز و آزاد باقی می‌مانند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که استرالیا قرار است  سه زیردریایی تهاجمی با نیروی پیشران هسته‌ای مدل «ویرجینیا» از آمریکا تحویل بگیرد و امکان خرید دو زیردریایی دیگر را نیز دارد.

سالیوان گفت: «در مرحله نهایی اجرای پیمان امنیتی آکوس زیردریایی‌های دارای نیروی پیشران هسته‌ای و سلاح‌های متعارف به‌کار گرفته می‌شود.»

همزمان آمریکا و بریتانیا نیز برنامه‌های متعددی برای به‌روز‌رسانی ناوگان زیردریایی‌های خود دارند که میلیارد‌ها دلار هزینه خواهد داشت. 

بیشتر از جهان