صدها هزار کودک در بریتانیا کتاب ندارند

صدها کتابخانه در سراسر بریتانیا به خاطر کمبود بودجه تعطیل شده‌ است

کودکان منتظر استقبال از شاهزاده چارلز، 22 نوامبر 2019 - Marty MELVILLE / POOL / AFP

یک گزارش پژوهشی حاکی از آن است که توانایی خواندن در کودکانی که کتاب دارند، شش برابر بالاتر از کودکانی‌ست که به کتاب خودشان دسترسی ندارند. با وجود این، صدها هزار کودک در بریتانیا همچنان از داشتن کتاب محرومند. 

سازمان خیریه «بنیاد سواد ملی» بریتانیا می گوید بیش از ۳۸۰ هزار کودک در این کشور، از داشتن کتاب های خودشان محرومند و این امر می تواند روی توانایی خواندن، لذت بردن و شادابی آنها تاثیر بگذارد.

این پژوهش، که روی ۵۶ هزار کودک انجام شده، نشان می دهد ۲۲ درصد کودکانی که کتاب‌های خودشان را دارند، نسبت به ۶/۳ درصد دانش‌آموزانی که کتاب نداشته‌اند، از توانایی خواندن بالاتری بهره مندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از نیمی (۲/۵۶ درصد) از نوجوانان دارای کتاب، از خواندن لذت می برند. این در مقایسه با یک پنجم (۴/۱۸ درصد) دانش‌آموزان میان ۹ تا ۱۸ ساله است که احتمالا بخاطر عدم دسترسی به کتاب، خواندن برایشان خوشایند نیست.

این پژوهش در حالی منتشر شده که صدها کتابخانه در سراسر بریتانیا به خاطر کمبود بودجه تعطیل شده‌ است.

بوریس جانسون در مصاحبه با برنامه اندرو مار، در این زمینه به چالش کشیده شد. او گفت قصد داشته روی کتابخانه‌ها سرمایه گذاری کند، اما تنها زمانی می تواند به آن ها کمک مالی کند که «اقتصاد رونق بگیرد.»

گزارش «بنیاد سواد ملی» نشان می دهد دانش‌آموزانی که مشمول غذای رایگان مدارس هستند (۳/۹ درصد) بیشتر از سایرین (۶ درصد) در میان کودکانی قرار دارند که از داشتن کتاب محرومند. 

جاناتان داگلاس، رئیس بنیاد، می گوید:«کتاب مهارت خواندن، لذت بردن و نشاط را در کودکان افزایش می دهد.»

«با وجود این، بسیاری از کودکان فرصت دستیابی به تمام توانایی‌هایشان را ندارند؛ فقط به این دلیل که در خانه کتابی که متعلق به آنها باشد وجود ندارد.»

در مجموع  ۳/۶ درصد کودکانی که در این پژوهش شرکت داشته‌اند، گفته اند کتاب ندارند؛ که بنا به محاسبه این سازمان به معنی آن است که تعداد ۳۸۳.۷۷۴ هزار کودک در بریتانیا در این گروه قرار می‌گیرند.

آقای داگلاس افزود:«ما سعی بسیاری کرده‌ایم که به این کودکان کتاب برسانیم، اما باید تا هنگامی که این شکاف میان کودکان از میان برداشته شود، به تلاش‌مان ادامه دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان