چطور سنبل سفره هفت‌سین را تا سال بعد نگه داریم؟

این خوشه پرگل معطر، گیاه بومی ترکیه، لبنان و سوریه است

بر اساس اساطیر یونانی، این گل را آپولو به یاد معشوقش، هیاکینتوس، خلق کرد- canva

عمر خوراکی‌های سفره هفت‌سین معمولا به چند روز هم قد نمی‌دهد اما بعضی از سین‌ها را می‌شود تا سال‌ها زنده نگه داشت.

هر سال به تعداد افرادی که می‌خواهند یادگارهای سفره هفت‌سینشان را مدت بیشتری در کنار خود نگه دارند، اضافه می‌شود. عمر ماهی قرمز بعضی خانواده‌ها دورقمی شده، سبزه گندم جایش را به نهال‌های تروتازه درختان میوه داده است و سنبل هم دیگر فقط مهمان دوهفته‌ای سفره هفت‌سین نیست.

سنبل، این خوشه پرگل معطر، بومی ترکیه، لبنان و سوریه است که در قرن شانزدهم به اروپا معرفی و نزد هلندی‌ها که به خاطر گل‌های پیازی نمادین خود یعنی لاله‌ها معروف‌اند، محبوب شد. آن‌ها بیش از دو هزار نوع گیاه سنبل پرورش دادند و تنوع غنی امروزی مدیون آن‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنبل‌ها گیاهانی چندساله‌اند؛ به این معنا که شما یک‌ بار پیاز سنبل را می‌کارید و تا سه یا چهار سال بعد، این گیاه هر بهار دوباره از همان پیاز رشد می‌کند و گل می‌دهد. این گیاهان برای بازگشت دوباره به یک دوره خواب سرد نیاز دارند؛ بنابراین اگرچه ممکن است داخل خانه رشد کنند، نگهداری آن‌ها در فضای باز بهتر است. هوای گرم عمر سنبل را کم می‌کند.

سنبل‌ها پیازهایی‌اند که در بهار شکوفا می‌شوند؛ بنابراین باید بین اواسط تا اواخر پاییز و پس از اولین سرما، اما قبل از اولین یخبندان سخت، در فضای باز کاشته شوند. با این زمان‌بندی، سنبل‌ها در اواخر اسفند گل خواهند داد. سنبل‌ها در باغچه اغلب با نرگس، لاله‌ و دیگر گل‌های بهاری کاشته می‌شوند.

بر اساس اساطیر یونانی، این گل را آپولو به یاد معشوقش، هیاکینتوس، خلق کرد.

چه زمانی باید پیاز سنبل را برای نگهداری، از خاک درآورد؟

پیاز سنبل خود را در زمان نامناسب از خاک در نیاورید تا پیازهای شما برای جوانه زدن دوباره انرژی کافی داشته باشند. پس از افتادن گل‌ها، ساقه گل را قطع کنید اما برگ‌ها را نگه دارید و به روال معمول به آبیاری ادامه دهید. برگ‌ها برای ذخیره انرژی در پیاز ضروری‌اند.

وقتی برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن کردند، آبیاری خود را به نصف کاهش دهید. فقط زمانی که برگ‌ها کاملا خشک شدند، باید آبیاری را متوقف کنید. هنگامی‌ که خاک خشک شد، پیاز را با دقت از خاک در بیاورید و شاخ و برگ‌های مرده را جدا کنید. پیازها را به مدت سه روز روی برگه روزنامه در جای خنک و تاریک قرار دهید. سپس آن‌ها را در مکانی خنک و تاریک در یک کیسه توری نگهداری کنید. دقت کنید که پیاز سنبل سمی است و باید آن را از دسترس حیوانات خانگی و کودکان دور نگه داشت.

پیازهای به خواب‌رفته آماده‌اند تا در پاییز در باغچه یا اواخر زمستان در داخل گلدانی در خانه کاشته شوند.

بیشتر از زندگی