شهرداری تهران: پول کودکان کار را به ما بدهید یک‌ساله انجامش می‌دهیم

سپاه و بسیج با ادعای «حمایت» و «توانمندسازی» برای جذب کودکان کار خیز برداشته‌اند

علیرضا زاکانی گفته بود حضور کودکان کار در خیابان «لکه ننگ» است‌ــ خبرگزاری صداوسیما

شهردار تهران که پیش‌تر حضور کودکان کار در خیابان‌ها را «لکه ننگ» خوانده بود، حالا در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، پیشنهاد کرده که آماده است مسئولیت ۱۰۰ درصدی کودکان کار را برعهده بگیرد؛ به‌ شرط اینکه تمام اعتبارات دولتی در حوزه کودکان کار به سمت مدیریت شهری تهران روانه شود.

این خبر را احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، اعلام کرد و مدعی شد که شهرداری برای ساماندهی کودکان کار یک بسته شامل «حرفه‌آموزی، توانمندسازی و استعدادیابی» پیشنهاد کرده و پیگیر اجرای این طرح است.

این مقام شهرداری تهران به خبرگزاری ایلنا گفت: چنانچه سازمان‌های متولی پیشنهاد این طرح را بپذیرند و آن را انجام دهند، ما هم کنار آن‌هاییم اما چنانچه نیامدند، پیشنهاد ما به دولت این بود که مسئله کودکان کار شامل اعتبار و ساختار آن را به‌صورت کامل از سایر دستگاه‌ها بگیرد و به شهرداری تهران واگذار کند.

احمد احمدی‌صدر در ادامه، مدعی شد که شهرداری می‌تواند در مدت یک سال صفر تا ۱۰۰ ساماندهی کودکان کار را انجام دهد. او این ادعا را در حالی مطرح کرد که شمار کودکان کار به دلیل گسترش فقر و تنگناهای اقتصادی روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین دلیل وعده ساماندهی آنان طی یک سال غیرواقعی است.

ادعای رسیدگی به وضعیت کودکان کار با مسئولیت کامل شهرداری نیز به دلیل بین‌بخشی بودن حوزه کودکان کار قابل‌اجرا نیست.

بر اساس آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان که در سال ۱۳۸۴ در هیئت دولت به تصویب رسید، ۱۳ ارگان رسمی از جمله سازمان بهزیستی، وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت کار، استانداری، نیروی انتظامی، صداوسیما و سایر نهادهای اجرایی وظیفه دارند برای حمایت از کودکان کار و خیابان اقدام کنند. با این حال چنین به نظر می‌رسد که دولت ابراهیم رئیسی بدون توجه به نقش تعیین‌کننده سازمان‌های مختلف در ساماندهی کودکان کار، قصد دارد پیشنهاد شهرداری را بررسی و احتمالا قبول کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اعلام اینکه رئیس‌جمهوری دستور پیگیری این موضوع را داده، گفت که بین شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی مکاتباتی انجام شده است.

این مقام شهرداری تهران درباره جزئیات برنامه‌ای که برای ساماندهی کودکان کار آماده شده، توضیحی نداد اما از نظر فعالان حقوق کودک، مسئله‌ «حرفه‌آموزی» که نهادهای حکومتی ادعای آن را مطرح می‌کنند، چیزی شبیه به‌کارگیری کودکان کار از طریق پیمانکاران شهرداری تهران است. گزارش‌های فعالان حقوق کودک نشان می‌دهد که سود سرشار حاصل از تجارت زباله به جیب پیمانکاران و افراد بانفوذ در شهرداری می‌رود و تنها چهار درصد آن به کودکان زباله‌گرد می‌رسد.

وعده «توانمند‌سازی و استعدادیابی» کودکان کار نیز با توجه به رویکرد و سخنان مقام‌های حکومتی تردیدبرانگیز است؛ علیرضا زاکانی در نخستین روزهای آغاز به‌کارش در سمت شهردار تهران، حضور معتادان و کودکان کار در سطح شهر را «لکه ننگ» خوانده و گفته بود: «هرچند مسئله معتادان متجاهر و کودکان کار مستقیما به شهرداری ارتباطی پیدا نمی‌کند، شهرداری باید سهم خود را بپذیرد و با همکاری ناجا و سایر نهادها چهره شهر را تغییر دهد.»

زاکانی در آن زمان هم درباره جزئیاتی اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، توضیح بیشتری نداد اما امین توکلی‌زاده، معاونش، گفت که در راستای رسیدگی به «روح» و «جان» شهر، سپاه پاسداران، قرارگاه‌های جهادی و قرارگاه خاتم در محلات فرخزاد، خلازیر، اسلام‌آباد، خاک سفید و شوش و هرندی مستقر خواهند شد.

مجموعه این سخنان آشکار می‌کند که مدیران شهری در راستای سیاست‌های کلان حاکمیت، با ادعای «حمایت اجتماعی» و «توانمندسازی» برای جذب کودکان کار به نیروهای بسیج و سپاه خیز برداشته‌اند.

در جریان خیزش سراسری نیز تصاویری از کودکان بسیجی در لباس نیروهای سرکوبگر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و برخی فعالان حوزه حقوق کودک افشا کردند که این کودکان در ازای گرفتن بسته‌ای آذوقه، جذب بسیج شده‌اند.

بیشتر از