وزیر دفاع ایالات متحده خواستار تقویت و گسترش روابط با بغداد شد

لوید آستین، روز سه‌شنبه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد و گفت که نیروهای آمریکایی به دعوت بغداد آماده ماندن در این کشورند

این سفر  به عراق پیش از بیستمین سالگرد تهاجم به عراق به رهبری ایالات متحده که به سرنگونی صدام حسین انجامید، صورت می‌گیردـ REUTERS

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در بغداد اظهار امیدواری کرد که روابط با عراق تقویت شود و گسترش یابد.

سفر رئیس پنتاگون به عراق پیش از بیستمین سالگرد تهاجم به عراق به رهبری ایالات متحده که به سرنگونی صدام حسین انجامید، صورت می‌گیرد.

لوید آستین، روز سه‌شنبه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد و گفت که نیروهای آمریکایی به دعوت بغداد آماده ماندن در این کشورند، موضوعی که باعث اختلاف در افکار عمومی هر دو کشور شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار رئیس پنتاگون که از قبل اعلام نشده بود در آستانه ۲۰ مارس، سالگرد تهاجم زمینی ایالات متحده و متحدانش در مارس ۲۰۳۳ صورت می‌گیرد که باعث آغاز دو دهه خونریزی در این کشور شد و عراق تنها اخیرا در حال خروج از وضعیت خشونت‌بار ۲۰ سال گذشته بوده است.

آستین پس از دیدار با السودانی و ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق، به خبرنگاران گفت که من به آینده شراکتمان با عراق خوشبینم.

او همچنین گفت: «ایالات متحده به تقویت و گسترش مشارکت در حمایت از امنیت، ثبات و حق حاکمیت عراق ادامه خواهد داد.»

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، نیز در این دیدار گفت که او همچنین می‌خواهد روابط بغداد با واشنگتن را «تقویت و تحکیم» کند و بر تعهد بغداد به «حفظ روابط متعادل با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» تاکید کرد.

از زمانی که نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، رژیم صدام حسین را سرنگون کردند، اکثریت شیعه عراق قدرت محوری را در دست گرفتند. دولت‌های متوالی در بغداد با یک اقدام متعادل‌کننده، روابط نزدیکی با ایران، همسایه شیعی عراق و دشمن سرسخت ایالات متحده، ایجاد کرده‌اند.

با این حال، هم تهران و هم واشنگتن در جریان جنگ عراق علیه افراط‌گرایان داعش که بخش‌هایی از شمال و غرب کشور را در سال ۲۰۱۴ اشغال کردند، از بغداد حمایت کردند.

عراق پایان عملیات رزمی نیروهای ائتلاف به‌رهبری ایالات متحده را در پایان سال ۲۰۲۱ اعلام کرد، اما حدود ۲۵۰۰ نیروی غیرجنگی آمریکایی همچنان برای ارائه مشاوره و آموزش در عراق مستقرند. در سال‌های اخیر، پایگاه‌هایی که نیروهای ائتلاف را میزبانی‌ می‌کنند، هدف حمله‌های پهپادی و موشکی قرار گرفتند که جناح‌های طرفدار ایران به‌عنوان مقصر آن معرفی شده‌اند.

رئیس پنتاگون از نخست‌وزیر و وزیر دفاع عراق برای «تعهدشان برای اطمینان از اینکه نیروهای ائتلاف در عراق در برابر بازیگران دولتی و غیردولتی محافظت خواهند شد»، تشکر کرد.

آستین در یک تور خاورمیانه‌ای ابتدا روز یکشنبه ۱۴ اسفند، وارد اردن شد و با ملک عبدالله دوم، متحد سرسخت ایالات متحده در منطقه، گفت‌وگو کرد. او همچنین قرار است از مصر و اسرائیل نیز دیدار کند.

بیشتر از جهان