اخطار پیونگ یانگ به واشنگتن؛ رهگیری موشک‌های آزمایشی به مثابه اعلان جنگ است

 خواهر رهبر کره شمالی با صدور بیانیه‌ای درباره ادامه حضور ایالات متحده در شبه‌جزیره کره هشدار داد

خواهر کیم جونگ اون بارها درباره افزایش میزان حضور ایالات متحده در شبه‌جزیره کره به کاخ سفید هشدار داده است - AFP

کره شمالی می‌گوید هرگونه اقدام برای رهگیری و سرنگونی موشک‌های آزمایشی این کشور «اعلان جنگ» تلقی خواهد شد.

کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، به ایالات متحده درباره هرگونه «حمله فرضی به موشک‌های پرتابی پیونگ‌یانگ» هشدار داد.

در این بیانیه ادعا شده است که ایالات متحده قصد دارد موشک‌های بالیستیک قاره‌پیمای کره شمالی را بر فراز اقیانوس آرام منهدم کند.

کاخ سفید و متحدانش تا امروز هیچ‌گاه چنین کاری انجام نداده‌اند اما از زمانی که رهبران کره شمالی اعلام کردند قصد دارند موشک‌های آزمایشی بیشتری روی اقیانوس آرام و به سمت ژاپن پرتاب کنند، نگرانی متحدان منطقه‌ای آمریکا بیشتر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خواهر رهبر کره‌ شمالی در بیانیه اخیر، با هشدار به مقام‌ها ژاپنی و ایالات متحده، نوشت: «اقیانوس آرام متعلق به ایالات متحده یا ژاپن نیست.»

جونگ در بخش پایانی بیانیه‌اش، خطاب به کاخ سفید اعلام کرد: «ما تحرکات نظامی فعالانه نیروهای آمریکایی و ارتش دست‌نشانده آن‌ها، کره جنوبی، را زیرنظر داریم تا همیشه آماده باشیم در زمان مقتضی بر اساس داوری‌های خود، اقدام مناسب و سریع و قاطعانه انجام دهیم.»

خواهر کیم جونگ اون بارها درباره افزایش میزان حضور ایالات متحده در شبه‌جزیره کره به کاخ سفید هشدار داده است. او فوریه گذشته نیز گفته بود که ادامه آزمایش‌های موشکی کره شمالی در محدوده شلیکی این کشور در اقیانوس آرام به اقدام‌های واشنگتن بستگی دارد.

بیانیه تند و آتشین خواهر رهبر کره شمالی علیه ایالات متحده و متحدانش در حالی منتشر می‌شود که کاخ سفید و کره جنوبی امسال بارها علیه حمله احتمالی کره شمالی رزمایش مشترک برگزار کرده‌اند. از ۲۲ اسفند هم قرار است سئول و واشنگتن به مدت یک هفته در رزمایش موسوم به «سپر آزادی» شرکت کنند.

گفته می‌شود «سپر آزادی» یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌هایی است که نیروهای دو کشور در آن شرکت دارند. ایالات متحده برای برگزاری این مانور عظیم بمب‌افکن‌های ‌بی‌۵۲ خود را به منطقه اعزام کرده است.

وزارت خارجه کره شمالی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای جداگانه، پرواز هواپیمای بمب‌افکن بی۵۲ آمریکایی را تحریک‌آمیز و بی‌ملاحظه خواند و تایید کرد که رزمایش‌های مشترک وضعیت شبه‌جزیره کره را به «باتلاقی عمیق» شبیه می‌کند.

در این بیانیه که خطاب به وزارت خارجه ایالات متحده منتشرشد، آمده است: «هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت ادامه تحرکات نظامی آمریکا و کره جنوبی، درگیری‌های فیزیکی خشونت‌آمیز رخ ندهد.»

بر اساس توافقی که سال گذشته بین دولت‌های آمریکا و کره جنوبی به امضا رسید، دو کشور دست‌کم ۹ رزمایش سراسری و مشترک در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهند کرد.

کره جنوبی بیش از نیم قرن است که میزبان دست‌کم ۲۸ هزار نظامی آمریکایی است.

بیشتر از جهان