نمایندگان ویژه هفت کشور منطقه درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو می‌کنند

نمایندگان هند، قزاقستان و قرقیزستان در این نشست حضور ندارند

شرکت‌کنندگان این نشست در مورد ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان هم تبادل‌نظر می‌کنند-uzbekmfa/Twitter@

فرستادگان ویژه دولت‌های چین، روسیه، ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند، در نشستی با موضوع بررسی اوضاع افغانستان که در شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان، برگزار می‌شود، حضور یافتند. وزارت خارجه ازبکستان با انتشار اطلاعیه‌ای، از آغاز برگزاری این نشست خبر داد و گفت شرکت‌کنندگان در مورد همکاری برای برقراری صلح و ثبات درازمدت [در افغانستان] گفت‌وگو می‌کنند.

در اطلاعیه وزارت خارجه ازبکستان آمده است که شرکت‌کنندگان در مورد ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان هم تبادل نظر می‌کنند. کشورهای نمایندگان شرکت‌کننده در این نشست طی ۱۹ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، چندین محموله کمک‌های بشردوستانه شامل غذا، لباس و وسائل زمستانی به این کشور فرستادند، اما کمک نقدی قابل‌توجهی ارائه نکردند. سفیر چین در کابل در تیرماه، ۲۰۰ هزار دلار به طالبان داد تا در اختیار آسیب دیدگان زلزله شرق افغانستان قرار دهند.

آمریکا با وجودی که هنوز سفارت خود در کابل را باز نکرده و رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، در صدر کمک‌کنندگان به افغانستان تحت سلطه طالبان قرار دارد و تاکنون حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است. در نشست فرستادگان کشورهای منطقه در مورد افغانستان هیچ نماینده‌ای از کشورهای غربی حضور ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست یادشده، نمایندگان کشورهای هند، قزاقستان و قرقیزستان نیز غایب‌اند.

اواسط دی‌ماه، پنجمین نشست مشاوران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه در مسکو برگزار شد که نماینده پاکستان به دلیل حضور مشاور شورای امنیت ملی هند، در آن حضور نیافت. هند و پاکستان به دلیل تنش‌های سیاسی ادامه‌دار باهم، در بیشتر نشست‌ها در مورد افغانستان، علیه هم موضع می‌‎گیرند. مقام‌های هند پاکستان را به حمایت از ناآرامی‌ها در افغانستان متهم می‌کنند و مقام‌های پاکستان نیز معتقدند هند در حمایت از تحریک طالبان پاکستان و تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در آن کشور دست دارد.

با این حال نمایندگان کشورهای چین، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، ایران و پاکستان که نشست کنونی را در تاشکند به راه انداخته‌اند، در بسیاری از موارد از جمله گسترش روابط با طالبان و کمک به این گروه برای تحکیم سلطه خود بر افغانستان توافق دارند و در نشست‌هایی که پیش از این برگزار شد، نیز بر این موضوع تاکید کردند.

در این میان، تاجیکستان با سیاست‌های روسیه، چین و پاکستان در قبال افغانستان تاحدی مخالف است. نمایندگان تاجیکستان پیش از این در نشسست‌های بین‌المللی در مورد افغانستان بر خودداری از به رسمیت شناختن طالبان، نیاز به شکل‌گیری دولت فراگیر با حضور همه اقوام، جلوگیری از قتل، بازداشت، شکنجه و کوچ اجباری غیرپشتون‌ها به‌ویژه تاجیک‌ها و افزایش فشارهای بین‌المللی بر طالبان تاکید کرده‌اند. از میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی هم تاجیکستان تنها کشوری است که تاکنون سفارتش را در کابل باز نکرده و هیچ‌ رابطه رسمی دیپلماتیکی با طالبان برقرار نکرده است.

هنوز از محتوای نشست فرستادگان ویژه کشورهای منطقه در مورد افغانستان جزئیاتی منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد افزایش روزافزون تهدید داعش در افغانستان هم از موضوع‌هایی باشد که در این نشست در مورد آن بحث می‌شود.

بیشتر از جهان