تلاش شبه‌نظامیان حوثی برای ایجاد تغییرات جمعیتی در صنعا

طرح‌های شبه‌نظامیان حوثی برای غصب املاک شهروندان در سه ماه گذشته به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است

الاریانی تاکید کرد که آنچه شبه‌نظامیان حوثی انجام می‌دهند، نقض آشکار قوانین و پیمان‌های بین‌المللی، و به‌ویژه تخطی از اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است- Mohammed HUWAIS / AFP

پس از تصرف صنعا، پایتخت یمن، به دست گروه حوثی در ۲۱ سپتامبر  ۲۰۱۴ (۳۰ شهریور ۱۳۹۳)، شبه‌نظامیان حوثی تلاش‌های خود را به منظور ایجاد تغییرات گسترده در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این شهر آغاز کردند. حوثی‌ها از آن زمان تاکنون با اتخاذ سیاست‌هایی که به تغییر ساختار کلی پایتخت منجر می‌شود، سعی دارند بافت اجتماعی صنعا را تغییر دهند.

شبکه خبری العربیه با نشر گزارشی در این زمینه نوشت: «شبه‌نظامیان حوثی با استفاده از زور و راه‌اندازی عملیات نظامی در صنعا، دارایی‌های مردم را غارت، و به غصب سازماندهی‌شده املاک آن‌ها اقدام می‌کنند.

در همین حال، دولت قانونی یمن هشدار داد که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران، طرح‌ها و برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که هدف از آن‌ها ایجاد تغییرات جمعیتی در پایتخت کشور است.

معمر ‌الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن، عملیات نظامی شبه‌نظامیان حوثی را برای غارت سازماندهی شده زمین‌ها، املاک و مزارع شهروندان در صنعا به بهانه زمین‌های دولتی، موقوفات و احکام قضایی محکوم کرد. او خاطرنشان کرد که طرح‌های شبه‌نظامیان حوثی برای غصب املاک شهروندان در سه ماه گذشته به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و مالکیت زمین‌های بسیاری در محله‌های روضه و عصر در پایتخت و در مناطق همدان، صراف و بنی‌مطر در استان صنعا، از صاحبان آن‌ها غصب شده است.

الاریانی افزود: «غصب سازماندهی شده املاک شهروندان در مناطق مختلف پایتخت، بخشی از طرح تغییر جمعیتی گروه حوثی است و شبه‌نظامیان حوثی با بیرون راندن مردم از خانه‌ها و املاک آن‌ها، افراد و خانواده‌های اعضای گروه حوثی را که از استان صعده به پایتخت آمده‌اند، در خانه‌ها و املاک غصب شده جایگزین می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر اطلاع‌رسانی یمن هشدار داد که تلاش‌های مستمر شبه‌نظامیان حوثی با هدف ایجاد تغییر جمعیتی در صنعا ادامه دارد و گروه حوثی از زمان کودتا و تصرف پایتخت تاکنون، طرح‌هایی متعددی را برای تغییر بافت اجتماعی این شهر که در طول چند دهه گذشته در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی رشد چشمگیری داشت، اجرا کرده است.

الاریانی گفت: «شبه‌نظامیان قصد دارند با اسکان اعضای گروه حوثی در حومه پایتخت، کمربندی در اطراف شهر ایجاد کنند که همه ساکنان آن پیرو نظام ولی‌فقیه در تهران باشند، و البته اجرای چنین طرحی نه‌تنها پایتخت‌نشینان را با درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای روبه‌رو می‌کند، بلکه بافت اجتماعی و صلح مدنی را دستخوش آشفتگی می‌کند و تردیدی نیست که شهروندان یمن در سایه سیاست فرقه‌گرایی حوثی‌ها، فرصت همزیستی را از دست می‌دهند.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن از جامعه جهانی، سازمان ملل، هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، و تيموتى ليندرکينگ، فرستاده ایالات متحده در امور يمن، خواست که این اقدامات جنایتکارانه را محکوم کنند و به شبه‌نظامیان حوثی فشار آورند تا غارت و غصب سازماندهی‌شده دارایی‌ها و املاک شهروندان را در مناطق تحت کنترل خود متوقف کنند.

الاریانی تاکید کرد که آنچه شبه‌نظامیان حوثی انجام می‌دهند، نقض آشکار قوانین و پیمان‌های بین‌المللی، و به‌ویژه تخطی از اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

بیشتر از جهان