تشدید درگیری‌ها در اوکراین؛ روسیه در آستانه محاصره باخموت است

تصرف باخموت، مسکو را به اولین پیروزی بزرگ خود در طول چندین ماه گذشته می‌رساند

یک فرمانده اوکراینی، وضعیت را به‌عنوان «سلاخ‌خانه‌ای برای هر دو طرف» توصیف کرد ـ‌ AFP

ارتش روسیه روز جمعه آخرین مسیرهای خروج از باخموت را با هدف تکمیل محاصره این شهر اوکراینی مسدود کرد. نیروهای روسی امیدوارند که بتوانند باخموت را به تصرف کامل درآورند و مسکو را به اولین پیروزی بزرگ خود در نیم سال پس از این نبرد خونین برسانند.

به گزارش رویترز، ارتش خصوصی واگنر روسیه اعلام کرد که شهر باخموت تقریبا به‌طور کامل محاصره شده و تنها یک جاده برای سربازان اوکراینی باز است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این شهر طی حمله‌های گسترده بیش از هفت ماه روسیه، به ویرانه‌ تبدیل شده است.

با وجود پیشروی‌های روسیه، سربازان اوکراینی برای تعمیر جاده‌های آسیب‌دیده فعالیت می‌کنند و نیروهای بیشتری به سمت خط مقدم ارسال شده‌اند، به این معنی که اوکراین هنوز آماده تسلیم کردن این شهر نیست.

خبرگزاری دولتی روسیه ویدیویی منتشر کرد که در آن نیروهای ارتش واگنر در حال عبور از یک مرکز صنعتی آسیب‌دیده بودند. در این ویدیو، یکی از آن‌ها می‌گوید که ارتش اوکراین در حال تخریب زیرساخت‌ها در شهرک‌های نزدیک باخموت است تا از محاصره روسیه جلوگیری کند.

در همین حال، الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین، روز جمعه از باخموت بازدید کرد تا با فرماندهان محلی درباره چگونگی تقویت ظرفیت دفاعی نیروهای خط مقدم گفت‌وگو کند.

دنیس یاروسلاوسکی، فرمانده یک واحد ارتش اوکراین در باخموت، نیز به خبرگزاری‌ها گفت به برخی از واحدها دستور داده شد که به مواضع امن‌تری منتقل شوند. او وضعیت را همچون «سلاخ‌خانه‌ای برای هر دو طرف» توصیف کرد.

پیروزی روسیه در باخموت، با جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر قبل از جنگ، اولین پیروزی بزرگ را در یک حمله پرهزینه زمستانی به کرملین می‌بخشد. روسیه می‌گوید که این دستاورد یک پله برای تکمیل تصرف منطقه صنعتی دونباس، یکی از مهم‌ترین اهداف مسکو خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبل از جنگ، باخموت به‌دلیل دارا بودن معادن نمک و گچ معروف بود. اوکراین می‌گوید این شهر ارزش راهبردی کمی دارد و روسیه تلفات زیادی در تلاش برای تصرف باخموت متحمل شده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر در ویدیویی با اشاره به محاصره باخموت، از ولودیمیر زلنسکی خواست که دستور عقب‌نشینی را برای نجات جان سربازانش صادر کند. هم‌زمان با گفته‌های او تصاویر ویدیویی سه نفر از اوکراینی‌های اسیر شده را نشان داد که از رئیس‌جمهوری اوکراین خواستند اجازه دهد به خانه بازگردند.

رابرت برودی، فرمانده یک واحد هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی فعال در باخموت، نیز در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، گفت که به یگانش دستور عقب‌نشینی فوری داده است. او گفت ۱۱۰ روز در آنجا جنگید‌ه‌اند و دیگر امکان جنگ وجود ندارد.

در روزهای گذشته پس از گزارش مسکو درباره تعدادی حمله پهپادی به اهدافی در اعماق روسیه و به‌دنبال آن حمله مسلحانه برون‌مرزی در روز پنجشنبه، روسیه در‌مورد آسیب‌پذیری‌های احتمالی خود هشدار داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه به شورای امنیت هشدار داد که «اقدامات ضد تروریسم» را تشدید کنند.

در واشینگتن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، دور دیگری از کمک‌های نظامی به اوکراین را اعلام کرد. این کمک‌ها شامل بسته مهمات و سایر حمایت‌ها به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار است.

ایالات متحده آمریکا از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، نزدیک به ۳۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است.

روسیه که می‌گوید نزدیک به یک‌پنجم اوکراین را ضمیمه خود کرده است، کی‌یف طرفدار غرب را به ایجاد یک تهدید امنیتی متهم می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به «مداخلات نظامی ایالات متحده در سراسر جهان»، روز جمعه پس از اینکه بلینکن گفت که مسکو نمی‌تواند بدون مجازات در اوکراین به جنگ بپردازد، ایالات متحده را به ریاکاری متهم کرد.

بیشتر از جهان