گرانی لوازم یدکی عامل تصادف اتوبوس‌های مسافربری در جاده‌های ایران

دارندگان خودرو‌های سنگین به‌جای تعویض، به تعمیر قطعات روی آورده‌اند

حدود ۱۰ درصد از کل یافته‌های قاچاق در سال ۱۴۰۰ متعلق به لوازم یدکی خودرو بوده است. اکوایران

گرانی قطعات یدکی اتوبوس از مهم‌ترین دلایل تصادف خودرو‌های سنگین در ایران اعلام شد.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، با اعلام این مطلب گفت که «گرانی لوازم‌یدکی منجر به تعمیر قطعات به‌جای تعویض» آن‌ها شده و نرخ تصادف و سوانح خودرو‌های سنگین را بالا برده است.

هادیانفر اضافه کرد مشکل عمده دیگری که رانندگان اتوبوس دارند «فشار کار» است که «عاملی مهم در تصادفات خودروهای سنگین محسوب می‌شود.»

او ابراز امیدواری کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایطی را به وجود بیاورد که این «دست از وسایل نقلیه بتوانند با هزینه کمتر قطعات یدکی را تامین و تعویض کنند.»

گرانی قطعات یدکی خودرو‌ها در ایران که مافیایی بزرگ پشت آن قرار دارد، به افزایش توزیع قطعات تقلبی در بازار منجر شده است.

پلیس هم درباره خرید این قطعات هشدار داده و یکی از دلایل گسترش این پدیده را «کیفیت پایین» خودرو‌ها و نیاز مدام به تعمیر و تعویض قطعات اعلام کرده است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت، نوسان قیمت، ضعیف بودن توان مالی مردم هم باعث شده است که آن‌ها به‌دنبال خرید قطعات با قیمت مناسب‌تر و به‌اصطلاح ارزان‌تر باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افزایش تقاضا هم به فرصتی برای مافیا و برخی دلالان تبدیل شده است که به تهیه و تولید لوازم‌یدکی بی‌کیفیت در بسته‌بندی‌های مربوط به شرکت‌های معتبر اقدام کنند.

در حال حاضر لوازم‌یدکی خودرو، مواد غذایی، تجهیزات رایانه و لوازم‌خانگی، بیشترین میزان کالاهای قاچاق به ایران را تشکیل می‌دهند.

آن‌طور که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده، حدود ۱۰ درصد از کل یافته‌های قاچاق در سال ۱۴۰۰ متعلق به لوازم‌یدکی خودرو بوده است.

در بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو در ایران که گردش مالی آن سالانه ۱۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، ردپای چین، سپاه پاسداران و مافیای قطعه‌سازها هم دیده می‌شود.

سهم قاچاق در این بازار حدود چهار میلیارد دلار و سهم کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت هم یک میلیارد دلار برآورد شده است. 

برآورد‌های وزارت صمت هم در‌مورد سهم تخلف در قطعات مختلف خودرو نشان می‌دهد که بیشترین تخلف در این بازار با سهمی معادل ۷۲ درصد، به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین مربوط است. سهم لاستیک و موتور یا نیرو محرکه و گیربکس هر کدام به تفکیک ۵‌ درصد و باتری خودرو هم یک درصد تعیین شده است.

واردات رسمی و غیررسمی از چین تنها بخشی از کارنامه مافیای قطعه‌سازی در ایران است که از تخلف آن‌ها در تولید قطعات بی‌کیفیت در داخل نیز گزارش‌های متعددی وجود دارد.

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران که سپاه پاسداران از مشهور‌ترین آن‌ها است، از دیگر بازیگران بازار لوازم‌یدکی در ایران به شمار می‌روند. بسیاری از مردم در ایران از اینکه از این بازیگران، نیرو‌ها و میزان دخالت آن‌ها در قاچاق یا تولید قطعات غیراستاندارد خودرو‌ نام ببرند، واهمه دارند.

سایت تحریریه از معدود رسانه‌هایی است که ۱۷ مرداد امسال گزارشی در این زمینه منتشر کرد و نوشت: «گروه‌های مسلح وابسته به قطعه‌سازان به خودروسازان قطعه بی‌کیفیت می‌فروشند که در نهایت به تولید خودرو با کیفیت پایین در ایران منجر می‌شود.»