رایزنی آمریکا با متحدانش درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه چین

چندین مقام عالی‌رتبه آمریکایی اذعان کرده‌اند که دولت جو بایدن درصدد اعمال تحریم‌های جدید علیه چین است

ولت جو بایدن در حال رایزنی با کشورهای گروه ۷ است تا هرچه سریع‌تر پیش‌نویسی از تحریم‌ها علیه چین تهیه شود - AFP

دست‌کم چهار مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در صورت اثبات کمک تسلیحاتی چین به روسیه، واشنگتن در اقدامی هماهنگ با متحدانش، تحریم‌های جدیدی علیه پکن وضع خواهند کرد.

به گفته این مقام‌ها، دولت جو بایدن در حال رایزنی با کشورهای گروه ۷ است تا هرچه سریع‌تر پیش‌نویسی از تحریم‌ها علیه چین تهیه شود.

مشخص نیست واشنگتن چه تحریم‌هایی برای پکن در نظر دارد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به پرسش خبرگزاری رویترز در این زمینه پاسخی نداد.

ایالات متحده در هفته‌های گذشته، به صورت مستقیم و غیرمستقیم درباره پشتیبانی تسلیحاتی از روسیه به چین هشدار داد. جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با شی جین‌پینگ به این موضوع اشاره کرد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم هجدهم فوریه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به وانگ ایی، دیپلمات ارشد چینی، در این خصوص هشدار داده بود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌های دولت بایدن برای تحریم چین گفت: «جنگ اوکراین روابط چین با اروپا و دیگر کشورهای صنعتی را پیچیده کرد.» کربی در سخنانش تاکید کرد که «چینی‌ها به چنین ریسک‌پذیری بالایی نیاز ندارند» چرا که می دانند به روابط دیپلماتیک آن‌ها در سراسر جهان صدمات فراوانی وارد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجله آلمانی اشپیگل هفته گذشته در یک مقاله تحقیقی، بدون اشاره به منابع خود، نوشت که یک شرکت چینی قرار است تا پایان آوریل، ۱۰۰ فروند پهپاد نظامی به ارتش روسیه تحویل دهد. مقام‌های چینی بارها کمک تسلیحاتی به روسیه را «ادعاهای واهی غرب» خوانده‌اند.

انتظار می‌رود نقش چین در جنگ اوکراین از جمله موضوع‌های مهم گفت‌وگوهای جو بایدن با اولاف شولتس باشد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده و صدراعظم آلمان جمعه در کاخ سفید با هم دیدار خواهند کرد.

پکن هفته گذشته با انتشار یک بیانیه ۱۲ماده‌ای، خواستار آتش‌بس بین ارتش دو کشور روسیه و اوکراین شد. این بیانیه در جبهه متحدان غربی ایالات متحده تردیدهایی درباره موضوع تحویل سلاح چین به روسیه به وجود آورد. منابع کاخ سفید به رویترز گفته‌اند که هنوز هیچ‌کدام از کشورهایی که کاخ سفید با آن‌ها رایزنی کرده است، با اعمال تحریم‌های جدید علیه پکن قاطعانه موافقت نکرده‌اند.

اهمیت کمک تسلیحاتی چین به روسیه

ایالات متحده و متحدان این کشور در ناتو بر این باورند که ارتش روسیه پس از یک سال جنگ، با کمبود شدید تجهیزات و تسلیحات نظامی روبرو است و هرگونه کمک تسلیحاتی چین می‌تواند جریان جنگ اوکراین را به نفع روسیه تغییر دهد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای در ۲۴ فوریه، نخستین سالگرد جنگ اوکراین، به همه کشورهای جهان درباره کمک تسلیحاتی به روسیه هشدار داد و گفت در صورت اثبات چنین موضوعی، تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشورها وضع خواهد شد.

گزارش نهادهای نظامی نشان می دهند که در یک سال اخیر جمهوری اسلامی و کره شمالی بیشترین کمک‌های تسلیحاتی را به کرملین ارائه کرده‌اند.

دانیل کریتن برینک، دیپلمات ارشد ایالات متحده در منطقه شرق آسیا، این هفته به اعضای کنگره گفت: «سعی کرده‌ایم به‌وضوح، هم به صورت خصوصی در مونیخ و هم به صورت علنی، نگرانی‌های خود (درباره صادرات سلاح به روسیه از چین) را اعلام کنیم. ما در مورد پیامدها و عواقب با آن‌ها صحبت کرده‌ایم. همچنین می‌دانیم که بسیاری از شرکای همفکر ما در این نگرانی‌ها با ما هم‌نظرند.»

با این حال به نظر نمی رسد که اعمال تحریم علیه دومین اقتصاد قدرتمند جهان کار چندان آسانی باشد. از جمله چالش‌هایی که ایالات متحده در اعمال تحریم‌ها علیه چین با آن مواجه است، وابستگی بی‌سابقه کشورهای اروپایی و آسیایی به پکن است. این موضوع رایزنی‌های کاخ سفید برای تحریم‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

بیشتر از جهان