شیوع وبا در شمال غرب سوریه دو قربانی گرفت

«تخریب زیرساخت‌ها، لوله‌کشی آب و فاضلاب پس از زلزله، احتمال شیوع این بیماری را افزایش می‌دهد»

به گزارش نیروهای امدادگر در منطقه تحت کنترل مخالفان بشار اسد در شمال غرب سوریه، پس از زلزله‌های ویرانگر اخیر، دو نفر بر اثر ابتلا به بیماری وبا، جانشان را از دست دادند.

سازمان دفاع مدنی سوریه که به «کلاه سفیدها» نیز مشهور است، روز سه‌شنبه، ۲۸ فوریه (۹ اسفند)، در توییتی اعلام کرد تعداد کل مرگ‌و‌میرها دراثر ابتلا به وبا که از سال گذشته در شمال غربی سوریه شیوع یافته، تاکنون به ۲۲ نفر رسیده است و ۵۶۸ مورد غیرکشنده دیگر هم گزارش شده است.

این گروه داوطلب اعلام کرد: «تخریب زیرساخت‌ها، لوله‌کشی آب و فاضلاب پس از زلزله، احتمال شیوع این بیماری را افزایش می‌دهد.»

زمین‌لرزه‌های اخیر شرایط را در کمپ‌های پناهندگان در این منطقه که پیش‌تر نیز فاقد سرویس بهداشتی و دسترسی به آب بهداشتی بودند، بدتر کرده است.

نور قرموش، از فعالان مدنی سوریه، به شبکه الجزیره گفت حتی پیش از زلزله، منطقه به شدت تحت تاثیر فقدان سیستم فاضلاب مناسب قرار داشت، زیرا ۶۳ درصد از کمپ‌های پناهندگان فاقد فاضلاب مناسب، و ۴۳ درصد فاقد امکان دسترسی به آب تمیز بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین تاکید کرد که بیمارستان‌ها و کارکنان حوزه بهداشت برای مداوای مصدومان زلزله با مشکل مواجه‌اند و با گذشت زمان، واکنش سازمان ملل متحد کندتر می‌شود.

به‌گفته این فعال مدنی از زمان وقوع فاجعه زلزله، هزاران نفر در پناهگاه‌هایی زندگی می‌کنند که سازمان‌های غیردولتی تهیه کرده‌اند، و این کمپ‌ها به شدت  شلوغ‌ و پرجمعیت است. او همچنین گفت محیطی که آن‌ها در حال حاضر در آن زندگی می‌کنند، به انواع بیماری‌ها، به‌ویژه وبا که اخیرا بار دیگر شیوع یافته است، آلوده خواهد شد.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته گذشته، آمده است که شیوع مداوم بیماری وبا در این منطقه به دلیل «کمبود شدید» آب سالم در سراسر کشور است که شرایط آن اینک بدتر شده است.

این گزارش می‌گوید فصل بارندگی در سوریه «به‌ طرزی نامعمول خشک» و گرم بوده است.

شیوع وبا نخستین بار در سپتامبر ۲۰۲۲ به آب آلوده نزدیک رودخانه فرات ارتباط داده شد. از آن زمان، این بیماری در مناطق مختلف سوریه که بیش از یک دهه جنگ را از سر می‌گذراند، گسترش یافته است.

یک دیپلمات‌ غربی در نوامبر ۲۰۲۲ و پس از بازگشت از سفر اخیرش به سوریه، گفت: «هرگاه می‌پنداریم بحران سوریه به پایان رسیده است، زود متوجه می‌شویم که تصورمان اشتباه بوده و این کشور هنوز راه درازی در پیش دارد. شیوع وبا در سوریه و در اردوگاه‌های پناهندگان سوری در کشورهای همسایه، آخرین گواه بر این مدعا است که تراژدی سوریه را پایانی نیست.»

بیشتر از جهان