طالبان شبانه نیروهای تازه‌نفس به پنجشیر اعزام می‌کنند

«جبهه مقاومت ملی می‌کوشد مقاومت علیه طالبان را به ولایت‌های جوزجان، فاریاب، بدخشان و تخار گسترش دهد»

با سردن شدن هوا در فصل سرما، درگیری در استان پنجشیر کاهش یافته بود- WAKIL KOHSAR / AFP

چند منبع مردمی در استان پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که با گرم شدن هوا، طالبان می‌کوشند نیروهای خود را در این استان افزایش دهند و شبانه نیروهای تازه‌نفس وارد پنجشیر می‌شوند.

این منابع افزودند که نیروهای تازه‌نفس طالبان در مناطق شتل، دره، پریان، تاواخ، آبدره، چمال ورده، فراج، آبشار و خنج مستقر شده‌اند تا جلو حملات نیروهای جبهه مقاومت ملی را بگیرند.

به گفته‌ این منابع، طالبان می‌کوشند شمار ایست‌های بازرسی و پاسگاه‌های خود را نیز در پنجشیر افزایش دهند.

همچنین، گفته می‌شود که نیروهای طالبان به هر ساکن پنجشیر مشکوک شوند، او را بازداشت می‌کنند و روند بازداشت ساکنان این استان همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع در جبهه مقاومت ملی، به ایندیپندنت فارسی گفت که نیروهای این جبهه در سال جدید می‌کوشند مقاومت علیه طالبان را به ولایت‌های جوزجان، فاریاب، بدخشان و تخار نیز گسترش دهند.

او افزود:‌ «بیشتر برنامه‌ها در ولایت‌های شمال‌شرق اجرا می‌شود. حمله‌های شهری هم در برنامه سال نو جبهه مقاومت در نظر گرفته شده است. در پنجشیر به ما گفتند که حدود چهار هزار نیروی جدید طالبان آمده‌اند و رهبری جنگ به ‌‌دست طالبان هلمندی است که از ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دستور می‌گیرند.»

با سردن شدن هوا در طول زمستان، درگیری در استان پنجشیر و شهرستان اندراب استان بغلان، دو مکان اصلی حضور جبهه مقاومت ملی، کاهش یافته است.

اما ساکنان پنجشیر نگرانند که با افزایش نیروهای طالبان، فشار بیشتری به آنان وارد شود. آن‌ها ادعا می‌کنند که طالبان ساکنان پنجشیر را به بهانه عضویت در جبهه مقاومت یا همکاری با آن، بازداشت و شکنجه می‌کنند.

طالبان محدودیت‌های شدیدی بر گشت‌‌وگذار شبانه ساکنان پنجشیر وضع کردند.

با سرنگونی حکومت افغانستان، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود (قهرمان ملی افغانستان)، به استان پنجشیر رفت و با شماری از نیروهای نظامی حکومت پیشین، «جبهه مقاومت ملی» را تاسیس کرد. طالبان از نخستین روزهای نخست تسلط یافتن بر افغانستان، با حمله‌ و یورش‌های متعدد به پنجشیر کوشیدند جبهه مقاومت را سرکوب کنند،‌ اما با گذشت یک سال و نیم، به این هدف نرسیدند.

طالبان چندین بار برای تسلط کامل بر پنجشیر، به آن منطقه لشکرکشی کردند و حتی نیروهای داوطلب را از استان‌های پشتون‌نشین برای جنگیدن به این استان بردند.

به روایت ساکنان پنجشیر، طالبان راه‌های منتهی به چندین کوه را مین‌گذاری کردند تا از حرکت و فعالیت نیروهای جبهه مقاومت جلوگیری کنند. این در حالی است که نیروهای جبهه مقاومت ملی در کوهپایه‌های پنجشیر حضور دارند.

طالبان بیشتر کسانی از ساکنان پنجشیر را که در مسندهای اداری این استان کار می‌کردند، خانه‌نشین کردند و قدرت در پنجشیر در ‌دست طالبان پشتون‌تبار حوزه قندهار است.

جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان، دو نیروی اصلی مقاومت مسلحانه علیه طالبان به‌شمار می‌روند. اینک باید دید در سال جدید این دو جبهه با نیروهای طالبان چگونه به مقابله می‌پردازند.

حکومت طالبان تلاش زیادی برای افزایش نیروهای خود و آموزش دادن آنان به خرج می‌دهد. در پایگاه‌های ارتش طالبان نیز اینک آموزش نیروهای این گروه شدت گرفته است.

بیشتر از جهان