فساد پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است

اگر آن‌طور که مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند، فساد واقعا پاشنه آشیل جمهوری اسلامی باشد، وقت آن نرسیده است کسی از این ضعف به‌نفع مردم ایران استفاده کند؟

جمهوری اسلامی به‌رغم سرکوب و صدور احکام سنگین برای معترضان، همچنان نتوانسته است راهی موثر بیابد تا از خشم و التهاب جامعه بکاهد. اما از طرفی مردم نیز هنوز موفق نشده‌اند راه‌حلی بیابند تا حکومت را سرنگون کنند.

دنیل پلتکا در مقاله‌ای که در نشریه فارن پالیسی منتشر شده است، می‌نویسد: «شاید چنین راه‌حلی وجود داشته باشد: فساد؛ و فقط یک قدرت غربی مسئول لازم است تا اراده کند و ماشه را بکشد.»

نمونه‌های مشابه چنین اقدامی کم نیستند، از حسنی مبارک گرفته تا صدام حسین و معمر قذافی.

زمانی بود که اسلام‌گراهای شیعه و سنی به مقاومتشان در مقابل فساد می‌بالیدند، اما آن روزها گذشته است. به گزارش سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، فساد دولتی در ایران میلیون‌ها دلار دزدی از وزارت نفت، میلیاردها دلار اختلاس از بانک‌های دولتی، درصد ناچیز تخصیص بودجه دولت به بخش درمان برای دارو و تجهیزات را شامل می‌شود. به‌عنوان مثال، پس از انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه در سال ۲۰۱۹، مشخص شد که سلفش حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبالغ وثیقه را در ۶۳ حساب بانکی گذاشته بود؛ موضوعی که پیش‌تر نیز رسانه‌ها درباره‌اش روشنگری کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از این موارد در روزنامه‌های داخلی انعکاس پیدا کرد. اما هرچه به راس دولت نزدیک‌تر شوید، درز خبرها کمتر می‌شود. گفته می‌شود محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و شهردار سابق تهران، برای فرار از اتهام‌های کلاهبرداری، به مقام‌های دولتی رشوه داده بود. بر اساس فایل‌های صوتی افشا‌شده، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، نیز در این موضوع دست داشت.

این ماجرا به‌دلیل نزدیکی قالیباف به رهبر جمهوری اسلامی و همچنین کشته شدن قاسم سلیمانی، بازتاب چندانی نداشت. در حقیقت، روزنامه‌هایی که این خبر را گزارش کرده بودند با انتقاد و سرزنش رهبر جمهوری اسلامی مواجه شدند. او در واکنش به این موضوع گفت: «به مراکزی که در پیشرفت انقلاب تاثیر دارند تهمت می‌زنند؛ یک روز به مجلس شورای اسلامی، یک روز به شورای نگهبان، یک روز به سپاه. امروز نوبت سپاه است؛ به سپاه تهمت بزنند، لجن‌پراکنی کنند و در ضمن به شهید بزرگواری مثل شهید سلیمانی.»

فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد با توجه به اینکه فساد جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست، شاید برای مردم ایران جای سوال باشد که چرا جزئیات بیشتر ممکن است موازنه را به‌نفع خیزش سراسری و معترضان تغییر دهد. در گزارش فساد مالی در رده‌های بالای دولت، که حتی مشمول شخص علی خامنه‌ای نیز می‌شود، حفره بزرگی وجود دارد، و این گزارش‌ها فقط در وب‌سایت‌های خارجی منتشر می‌شوند.

به بیان کوتاه، خامنه‌ای نمی‌خواهد شهروندان و مقام‌های دولتی رده‌پایین از ابعاد خلاف‌هایش مطلع شوند.

برخلاف جمهوری اسلامی که تحریم‌های بین‌المللی را مقصر دشواری‌های اقتصادی می‌داند، مردم ایران واضح و آشکار دولت را مقصر می‌دانند. نویسنده فارن پالیسی معتقد است اگر مردم ایران از رقم واقعی که رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش دزدیده‌اند مطلع شوند، موازنه به هم می‌خورد و مردم و باقی‌مانده نیروهای امنیتی حامی رژیم مقابلشان می‌ایستند.

چگونه این اتفاق می‌افتد؟ مقام‌های دولت ترامپ خامنه‌ای را متهم کردند که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار دارایی دارد. پلتکا می‌نویسد همان‌طور که دولت ترامپ سراغ جزئیات ثروت شخصی رهبر جمهوری اسلامی رفت، دولت فعلی آمریکا و دولت‌های اروپایی می‌توانند شبکه دارایی‌های پنهان رهبر جمهوری اسلامی و خانواده‌اش را افشا کنند و بر اساس این اطلاعات، اقدام کنند.

در پی حمله عراق به کویت، دولت آمریکا دارایی‌های صدام را بلوکه کرد. وقتی آمریکا به این نتیجه رسید که قذافی باید برود، دارایی‌های او و نزدیکانش را بلوکه کرد. درست است، نویسنده در ادامه می‌پرسد پس چرا منتظرند؟ اگر دارایی‌های دشمنان ایالات متحده آمریکا در صورت خلع یا جنگ بلوکه می‌شود، چرا اقدام پیش‌دستانه نشود؟ همان‌طور که دولت بایدن در مورد الیگارش‌های روس و نزدیکان پوتین روشن کرده است، اختیار قانونی دارد دارایی حاصل از فساد مالی را بلوکه کند.

اغلب دیکتاتورهای سابق خاورمیانه پول و املاک در آمریکا داشتند. دولت آمریکا راه‌های متعددی دارد تا جزئیات را در اختیار مردم ایران بگذارد، چه از طریق افشای اطلاعات به رسانه‌های فارسی‌زبان باشد چه از طریق دفتر ریاست جمهوری آمریکا.

پلتکا در پایان می‌نویسد اگر آن‌طور که مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند، فساد واقعا پاشنه آشیل جمهوری اسلامی باشد، وقت آن نرسیده است کسی از این ضعف به‌نفع مردم ایران استفاده کند؟