وزارت خارجه حکومت ایران: از موضع چین درباره حل‌ بحران اوکراین حمایت ‌می‌کنیم

چین در سالگرد حمله روسیه به اوکراین خواستار آتش‌بس بین دو طرف و آغاز مذاکرات صلح به‌ مثابه بخشی از یک طرح ۱۲ ماده‌ای شد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۷ اسفند (۲۶ فوریه)، با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز منازعه اوکراین-روسیه»، نوشت حکومت ایران از موضع چین در مورد حل‌و‌فصل سیاسی بحران اوکراین حمایت‌ می‌کند.

وزارت امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی ضمن تاکید بر «موضع بی‌طرفی» جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که عناصر منعکس‌شده در این سند، برای آغاز مذاکرات در یک چارچوب مورد توافق دو طرف برای پایان دادن به فعالیت‌های نظامی در اوکراین، توقف اقدامات یکجانبه و بازگرداندن وضعیت بر اساس اصول منشور ملل متحد، کفایت می‌کند.

چین در سالگرد حمله روسیه به اوکراین، به‌عنوان بخشی از یک طرح ۱۲ ماده‌ای، خواستار آتش‌بس بین دو طرف و آغاز مذاکرات صلح  شد. احترام به تمامیت ارضی، دست کشیدن از نگرش جنگ سرد، ازسرگیری گفت‌و‌گوهای صلح، حل بحران انسانی، حمایت از غیرنظامیان، ایمن نگاه داشتن تاسیسات اتمی، کاهش خطرات راهبردی، باز نگه داشتن مسیر‌های صادارت غله، توقف تحریم‌های یکجانبه، فعال نگاه‌داشتن زنجیره منابع غذایی و صنعتی و بازسازی پس از درگیری، ۱۲ گام این بیانیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دست کشیدن از تفکر جنگ سرد» که از اصل‌های طرح ۱۲ ماده‌ای چین است، در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید می‌شود. در این بیانیه آمده است: « به‌طور ویژه، جمهوری اسلامی ایران ذهنیت سلطه‌جویانه و یکجانبه‌گرایی دوران جنگ سرد توسط ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی از طریق سیاست‌‌های ملی و ترتیبات منطقه‌ای (مانند ناتو) را محکوم می‌کند که خود یکی از علل ریشه‌ای بسیاری از بحران‌ها در جهان، از جمله بحران جاری در اوکراین بوده است.»

بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند «موضع اصولی» تهران، «احترام به منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، از جمله عدم توسل و تهدید به زور، تمامیت سرزمینی و برابری حاکمیتی» است.

این بیانیه همچنین خواستار «دیپلماسی واقعی برای پایان دادن به مناقشه» به جای «تبلیغات و دامن ‌زدن به جنگ و همچنین متهم‌سازی بی‌پایه و اساس دیگران و اصرار بر اقدامات یکجانبه» شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه با انتشار توییتی نوشت که «ادعاها در مورد پهپادهای ایرانی به‌کارگرفته شده در اوکراین نادرست است»، و نیز نوشت: «برخی طرف‌های غربی فقط ادعا می‌کنند و هیچ سندی را ارائه نمی‌دهد. غرب باید دست از این بازی بی‌ثمر بردارد. ایران حامی صلح و مخالف جنگ است.»

این بیانیه و نیز توییت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین سالگرد تجاوز روسیه به اوکراین، در شرایطی منتشر می‌شود که کشورهای غربی از گسترش روابط نظامی بین مسکو و تهران، به‌‌ویژه در حوزه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، ابراز نگرانی می‌کنند.