پرسه دلار در حوالی ۶۰ هزار تومان؛ مقام‌های دولتی پنهان شده‌اند

در پی افزایش بی‌سابقه قیمت دلار، نشست خبری سخنگوی دولت لغو شد

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم است که انگشت اتهام گرانی‌های اخیر دلار به سمت او نشانه رفته است‌ــ iipa

قیمت دلار در ایران حول‌وحوش ۶۰ هزار تومان می‌چرخد و مقام‌های دولت سیزدهم برای فرار از پاسخگویی پنهان شده‌اند.

نرخ دلار آمریکا صبح سه‌شنبه ۹ اسفند حوالی ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان گزارش شد اما ممکن است تا پایان روز تغییر کند.

مقام‌های دولتی ابراهیم رئیسی هم از زمان این جهش بی‌سابقه قیمت دلار در عرصه‌های عمومی ظاهر نمی‌شوند و از پاسخگویی شانه خالی می‌کنند. در تازه‌ترین این رفتار‌ها، ابراهیم رئیسی که باید درباره علت این افزایش سرسام‌آور قیمت دلار توضیح بدهد، این پرسش را مطرح کرده که «چطور ممکن است قیمت ارز در سه روز تعطیلی که هیچ معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد، افزایش پیدا می‌کند؟»

رئيسی افزود: «نمی‌گوییم که جهش قیمت این روزهای ارز صرفا به خاطر دشمنی‌ها است، اما بدانید همان جریانی که اغتشاشات خیابانی را به‌ راه انداخت، در التهابات ارزی نقش دارد.»

این فرافکنی رئیس دولت سیزدهم پس از آن صورت می‌گیرد که انگشت اتهام این افزایش قیمت‌ به سوی دولتی‌ها دراز شده و سخنگوی دولت هم برای فرار از توضیح درباره این مسئله، نشست هفتگی خود را با خبرنگاران لغو کرده است.

چند روز پیش از این، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، هم در پاسخ به پرسشی درباره چرایی افزایش قیمت دلار گفته بود که آمادگی پاسخ دادن به این پرسش را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از محمد مخبر، معاون اول رئیسی، هم در ارتباط با وضعیت وخیم اقتصادی و قیمت دلار نقل‌قولی منتشر شد که به نمایندگان مجلس گفته بود: «بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‌کنید و ما هم بهتر از شما پیدا نمی‌کنیم. همینه که هست.»

پس از انتشار این نقل‌قول، گزارش‌هایی از قهر مخبر از جلسات هیئت دولت و حتی اخباری مبنی بر برکناری او در برخی رسانه‌ها منتشر شد که ساعتی بعد تکذیب شدند.

احسان خاندوزی دیگر فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم است که زمزمه‌های برکناری او نیز از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد.

البته این حاشیه‌ها و پنهان‌کاری‌ها و وعده و وعید‌های دولتی نتوانسته‌اند موج فزاینده قیمت‌ها در ایران را کنترل کنند و حتی برخی معتقدند خود دولت پشت سر گرانی اخیر نرخ ارز در ایران قرار دارد. جلال محمودزاده، نماینده مجلس، در این زمینه معتقد است: «دولت از این افزایش نرخ ارز چندان هم ناراضی نیست و برای پرداخت حقوق و یارانه، بدش نمی‌آید بعضی مواقع قیمت دلار صعودی شود.»

بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت‌ها در ایران سال‌ها است که بخشی از کسری بودجه خود را از طریق افزایش قیمت دلار تامین می‌‌کنند و به عواقب این سیاست اعتنای چندان ندارند. اظهارات محمد مخبر هم تایید تلویحی این مسئله است. دولت به دلیل قحطی مالی شدید مجبور است قیمت دلار را افزایش دهد. با وجود این، دولتی‌ها همچنان وانمود می‌کنند با چنین افزایشی‌ مخالف‌اند و حتی حاضرند توافق‌نامه احیای برجام را هم امضا کنند.