سخنان قالیباف به جای کاهش قیمت دلار، باعث جهش آن شد

دلار از مرز ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان گذشت

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت دلار تا پایان اسفند از مرز ۷۰ هزار تومان نیز بگذرد-REUTERS

ساعتی پس از سخنان محمد باقر قالیباف در مجلس شورای اسلامی، قیمت دلار با یک جهش به ۵۷ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

این در حالی است که قالیباف صبح دوشنبه، ۸ اسفند (۲۷ فوریه)، گفته بود که «مجلس از ۴۰ روز قبل پیش‌بینی شرایط ارزی کشور و بسته پیشنهادی خود را به دولت و رئیس جمهوری ارائه کرده است.»

اما سخنانی که رئیس مجلس برای آرامش دادن به بازار بحرانی دلار ایراد کرد، نتیجه معکوس داشت و در نهایت به جهش در قیمت دلار انجامید.

دلار در نخستین روز هفته جاری، شنبه، ۶ اسفند، از مرز ۶۰ هزار تومان نیز عبور کرد، اما صبح دوشنبه با کاهش سه هزار تومانی، به مرز ۵۶ هزار تومان رسید.

افزایش سرسام آور قیمت دلار در روزهای اخیر باعث شد تا سران سه قوه جمهوری اسلامی همراه با کارشناسان اقتصادی روز یکشنبه، ۷ اسفند، جلسه مشترکی تشکیل دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها خروجی این جلسه «تداوم سیاست‌های نرخ‌گذاری دستوری و افزایش مداخله دولت در بازار ارز» بود؛ تصمیمی که بارها در سال‌های گذشته آزموده شد و نتیجه‌ای نداشت.

زمانی که ابراهیم رئیسی سکان هدایت قوه مجریه جمهوری اسلامی را در دست گرفت، نرخ برابری دلار ۲۵ هزار تومان بود.

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت دلار تا پایان اسفند از مرز ۷۰ هزار تومان نیز بگذرد.

این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده بود که «در صورت عبور قیمت دلار از ۳۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۲، دولت ابراهیم رئیسی تا پیش از پایان سال ۱۴۰۳ خورشیدی یک دولت کاملا ورشکسته» است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر با بحران‌های فزاینده اقتصادی روبه‌رو شده و قادر به کنترل آن‌ها نیست. بسیاری از تحلیلگران، دولت ابراهیم رئیسی را در آستانه فروپاشی اقتصادی ارزیابی می‌کنند.

به گفته رسانه‌های چاپ تهران، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، در جلسه غیرعلنی مجلس که برای بررسی علل سقوط ارزش ریال برگزارشده بود، اعلام کرده است که «اوضاع به همین منوال باقی خواهد ماند.»

بیشتر از اقتصاد