امیدواری به از سرگیری پروژه انتقال برق آسیای میانه به پاکستان

پروژه کاسا برق تاجیکستان و قرقیزستان را به پاکستان صادر می‌کند

این پروژه در سال ۱۳۹۵ با حضور رهبران وقت کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و قرقیزستان افتتاح شد‌ــAFP

پس از گذشت ۱۹ ماه از سلطه طالبان بر افغانستان و توقف کار پروژه انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان از طریق افغانستان به پاکستان، برای از سرگیری این پروژه امید تازه‌ای به وجود آمده است؛ زیرا طالبان متعهد شده‌اند به توافقنامه‌های دولت پیشین افغانستان در زمینه اجرای این پروژه پایبند بمانند و نمی‌خواهند در آن تغییری بدهند

پروژه انتقال برق آسیای مرکزی به جنوب آسیا که به پروژه کاسا ۱۰۰۰ مشهور است، قرار است برق تاجیکستان و قرقیزستان را با عبور از افغانستان، به پاکستان و جنوب آسیا صادر کند. این پروژه بیش از یک میلیارد دلار هزینه نیاز دارد که حدود نیمی آن را بانک جهانی و بخشی از آن را اداره توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID/یواس‌اید) می‌پردازد.

این پروژه در سال ۱۳۹۵ و با حضور رهبران وقت کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و قرقیزستان افتتاح شد و قرار بود چهار سال بعد به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل گسترش جنگ در افغانستان و حملات متعدد طالبان به پروژه‌های توسعه‌ای، کار این طرح نیز پیش نرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه کاسا ۱۰۰۰ از مسیر یک هزار و ۲۵۰ کیلومتری بین آسیای میانه تا پاکستان می‌گذرد و در صورتی که اجرایی شود، هزاران خانه در افغانستان را نیز روشن می‌کند. بر اساس آنچه در سال ۱۳۹۵ و هنگام آغاز این پروژه گفته شد، قرار بود در مسیر این پروژه در افغانستان ایستگاه‌های بزرگ انرژی ایجاد شوند تا برق موردنیاز افغانستان را تامین کنند.

با سلطه طالبان بر افغانستان، نگرانی از تدوام بی‌ثباتی در این کشور و همچنین توقف حمایت‌های مالی بانک جهانی و ایالات متحده آمریکا از پروژه‌های عمرانی در این کشور، سرنوشت پروژه کاسا ۱۰۰۰ نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

البته طالبان تاکنون بارها ادعا کرده‌اند که آماده‌اند کار روی پروژه‌های عمرانی بزرگ با مشارکت کشورهای دخیل را آغاز کنند. بیزنس استاندارد در گزارشی، به نقل از یک نامه وزارت خارجه طالبان نوشت که رژیم این گروه حاضر است پروژه کاسا ۱۰۰۰ را با شرایطی که دولت پیشین افغانستان به اجرای آن متعهد شده بود، از سر بگیرد. به نقل از این رسانه، اخیرا میان مسئولان بانک جهانی و طالبان و همچنین در وزارت اقتصاد پاکستان، جلساتی با موضوع آغاز دوباره پروژه برگزار شده است.

بانک جهانی به طالبان اعلام کرده است که آغاز دوباره کار روی این پروژه به تصمیم چهار کشور دخیل در روند اجرای آن بستگی دارد. طالبان در این جلسات تعهد کرده‌اند که شرایط وضع‌شده در دولت پیشین افغانستان برای این پروژه را معتبر و قابل‌اجرا بدانند و در این مورد دخالتی نکنند.