طالبان آموزش‌های دینی و اعتقادی در دانشگاه‌ها را تقویت می‌کند

وزیر تحصیلات عالی طالبان با امتحان گرفتن از اعضای طالبان به‌منظور تثبیت رتبه علمی آن‌ها مخالفت کرد و گفت «درجه علمی» هر «مجاهد طالبان» باید از روی شمار مین‌‌گذاری‌هایی که انجام داده ارزیابی شود

با فرمان ندا محمد ندیم، آموزش دانشجویان دختر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد- تلویزیون ملی افغانستان

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، روز یکشنبه ۷ اسفند (۲۶ فوریه)، بر اولویت دادن به آموزش‌های دینی و عقیدتی در میان دانشجویان تاکید کرد. 

او در دومین دور بازنگری و توسعه نصاب آموزشی دانشکده‌های زبان و ادبیات، روزنامه‌نگاری و علوم اجتماعی، از مدرسان خواسته است که در راستای آموزش‌ دینی و اعتقادی دانشجویان تلاش کنند. 

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گزارش داد: «آقای ندیم از تمام استادان نهاد‌های تحصیلی کشور خواسته است تا نسل آینده را علاوه بر آموزش‌های عرفی، برای آموزش‌های دینی و عقیدتی نیز آماده کنند تا در آینده، نسلی مجهز به اعتقادات اسلامی و متعهد به‌ وطن ‌بار آید.»

طالبان می‌کوشند نصاب آموزشی دانشگاه‌های افغانستان را با محوریت آموزش‌های دینی و اعتقادی تغییر دهند، اما بیم آن می‌رود که دیدگاه‌های تندروانه طالبان در این نصاب گنجانده شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان ساعت‌های درسی مضمون «ثقافت (فرهنگ) اسلامی» را در تمام دانشکده‌های دولتی افزایش دادند. دانشجویان شکایت دارند که مسئولان طالبان در دانشگاه‌ها به جای مضامین مطابق با رشته تحصیلی‌شان، به آموزش‌های دینی اولویت می‌دهند.

وزیر تحصیلات عالی طالبان اواسط آذر سال جاری خورشیدی با امتحان گرفتن از اعضای طالبان به‌منظور تثبیت رتبه علمی آن‌ها مخالفت کرد و گفت «درجه علمی» هر «مجاهد طالبان» باید از روی شمار مین‌‌گذاری‌هایی که انجام داده ارزیابی شود.

با فرمان ندا محمد ندیم، آموزش دانشجویان دختر «تا اطلاع ثانوی» ممنوع اعلام شد. 

طالبان آموزش‌های دینی و اعتقادی را در بخش‌های نظامی این گروه نیز در صدر برنامه‌های خود قرار دادند.

طالبان دو دهه با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن جنگیدند و در نهایت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با سرنگونی حکومت پیشین، کنترل کشور را  در ‌دست گرفتند. در این مدت، شمار کثیری از شهروندان افغانستان در حمله‌های مسلحانه، انفجاری و انتحاری طالبان جان باختند.

طالبان به بهانه «جهاد» و «اشغال افغانستان» به دست کشورهای غربی، از میان شهروندان سربازگیری می‌کردند و اغلب این جنگجویان پس از سپری کردن دوره‌های آموزش‌های دینی، به میدان‌های جنگ می‌رفتند.

اما هنگامی که طالبان به قدرت رسیدند، شماری از نیروهایشان صفوف این گروه را ترک کردند، چون به هدف‌ خود مبنی بر «تثبیت حکومت شرعی» رسیده بودند.

با گذشت یک سال‌ونیم از سلطه طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته و حکومت این گروه در سطح ملی و جهانی با بحران مشروعیت مواجه است. 

به نظر می‌رسد طالبان با افزایش آموزش‌های دینی و اعتقادی، می‌کوشند به شمار هوادارانشان در میان دانشجویان دانشگاه بیفزایند.

طالبان ادعا می‌کنند هدف اصلی حکومتشان اجرای شریعت اسلامی است و در پیوند با جاری کردن «حدود شرعی»، به هیچ نرمشی تن نمی‌دهند.

بیشتر از جهان