حمله تروریستی روی پل لندن

پلیس امنیت بریتانیا از مارس ۲۰۱۷، بیست و چهار توطئه تروریستی را خنثی کرده‌ است

پلیس بریتانیا حملات مردی را که در نزدیکی «لاندن بریج» (پل لندن) با چاقو به مردم حمله کرد، یک اقدام تروریستی تلقی می کند.

روز جمعه، 29 نوامبر، به دنبال حمله‌ای که در آن «تعدادی از مردم به‌ وسیله چاقو مجروح شدند»،  پلیس لندن مردی را هدف گلوله قرار داد. 

سخنگوی پلیس متروپولیتن لندن گفته است:«در این مرحله، شرایط حاکم بر واقعه مربوط به "پل لندن" مبهم است. اما در حال حاضر ما محض احتیاط، به این واقعه به عنوان یک اقدام تروریستی واکنش نشان می دهیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

پلیس اسکاتلند یارد تأیید کرده که پلیس مردی را هدف گلوله قرار داده است، اما به جزئیات وضعیت او اشاره نکرده است.

دقایقی پس از ساعت دو بعدازظهر به وقت لندن، پلیس در واکنش به گزارش چاقوکشی در بخش شمالی «پل لندن» واقع در مرکز لندن (موسوم به سیتی) در محل حاضر شد.

بیانیه پلیس در این مورد می گوید:«یک مرد در بازداشت پلیس قرار دارد و عده ای از مردم مجروح شده اند.»

سرویس آمبولانس لندن از یک رویداد بزرگ در محل حمله خبر داده است.

ویدئوهایی که از یک اتوبوس روی «پل لندن» گرفته شده، نشان می دهد چند نفر از مردم با مردی روی زمین درگیر شده اند. 

یکی از مسافران اتوبوس در حالی که پلیس به محل حمله نزدیک می شد، گفت:«او چاقو دارد.»

سپس صدای پلیس شنیده می شد که از مردم می خواست از محل واقعه دور شوند.

چند ثانیه پبش از این که پلیس فردی را که در تلاش کنترل مظنون به حمله بود، از او جدا کند، مردی از میان جمعیت در حالی که چاقوی بزرگی در دست داشت، به عقب رفت. لحظاتی بعد، عامل حمله هدف گلوله پلیس قرار گرفت.

صدای گریه یکی از مسافران اتوبوس در میان سایر صدا ها که فریاد می زدند "لعنتی ..." شنیده می‌شد.

پلیس لندن محوطه بزرگی را در دو سوی پل مسدود کرده و از مردم خواسته یا محل را ترک کنند یا از داخل رستوران‌ها، دفاتر و خانه‌هایشان بیرون نیایند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، ضمن اشاره به این که مرتب در جریان تحولات مربوط به این واقعه هست، گفت:«می خواهم از پلیس و تمام سرویس‌های اورژانس برای واکنش فوری‌شان سپاسگزاری کنم.» خانم پریتی پاتل، وزیر کشور، نیز در این مورد اظهار نگرانی کرد و گفت به فکر کسانی است که در این واقعه لطمه دیده اند. 

خانم پاتل افزود:«از واکنش سریع پلیس ممنونم و از همه می خواهم به توصیه های آن ها توجه کنند.»

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، نیز گفت:«اخباری تکان دهنده از "پل لندن"! به فکر کسانی هستم که در این واقعه بوده‌اند. از پلیس و سرویس های اورژانس که واکنش نشان داده‌اند، تشکر می‌کنم.» 

صادق خان، شهردار لندن، گفت قلبش با کسانی است که در این حمله مجروح شده و از آن لطمه دیده‌اند.

او نیز ضمن سپاسگزاری از سرویس‌های اورژانس گفت:«آن‌ها همه روزه جان‌شان را برای ما به خطر می‌اندازند و برای امن نگاه‌ داشتن لندن به سوی خطر می‌دوند.

«ما باید در اراده‌مان برای حفظ قدرت و اتحاد در مقابل تروریسم راسخ باشیم و خواهیم بود. کسانی که تلاش می‌کنند درمیان ما شکاف بیندازند و به ما حمله کنند، هرگز پیروز نخواهند شد.» 

این واقعه در چند متری محل حمله مشابه دیگری در سال ۲۰۱۷ در «پل لندن» رخ داده است.

در جریان آن حمله، سه عضو داعش در یک وانت کرایه‌ای به داخل پیاده رو رفته و سپس پیش از آن که با گلوله پلیس از پا درآیند، با چاقو به عابرین در نزدیکی بازار «بارو» حمله کرده و هشت نفر را به قتل رساندند.

در آن حمله، که سومین کشتار اسلامگرایان افراطی آن سال در بریتانیا بود، پلیس روی «پل لندن» و تمام گذرگاه های رود «تیمز» مانع قرار داد.

گزارش دادگاه پزشکی قانونی بریتانیا درباره جلوگیری از تلفات در آینده، هشدار داد در صورتی که مقامات مسئول رشته تغییراتی را به اجرا نگذارند، ممکن است تعداد بیشتری از مردم کشته شوند.

قاضی دادگاه پزشکی قانونی در انگلستان و ایالت ولز، از سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا، اداره مبارزه با تروریسم، دولت و دیگر مقامات خواست «برای جلوگیری از قتل‌های آینده اقدام کنند.»

او درباره ارزیابی تروریست‌های مستقل توسط سرویس‌های امنیتی اظهار نگرانی، و از تعلل آن‌ها برای مانع قرار دادن روی «پل لندن» انتقاد کرد.

حمله روز جمعه، چند هفته پس از آن صورت گرفته که سطح اضطرار حملات تروریستی در لندن از «بسیار شدید» به «قابل توجه» کاهش یافته بود، اما همچنان به معنی آن بود که احتمال حمله منتفی نشده است.

در آن هنگام، رئیس واحد ضد تروریسم بریتانیا گفته بود کاهش میزان اضطرار «به معنی آن است که تحولات مثبتی در ارتباط با کاهش تروریسم صورت گرفته است.» 

اقای نیل باسو، دستیار کمیسر پلیس، گفت افسران پلیس همچنان روی حدود ۸۰۰ پرونده مبارزه با تروریسم کار می‌کنند و از حمله مارس ۲۰۱۷، تعداد ۲۴ توطئه تروریستی را خنثی کرده‌اند.