کانادا برای اقامت ایرانی‌ها تسهیلات ویژه وضع کرد

در بیانیه دولت فدرال کانادا قید شده که این تصمیم با توجه به شرایط سیاسی حاکم در ایران، نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر و ادامه سرکوب‌ها اتخاذ شده است

درخواست‌های ایرانی‌ها برای تمدید یا تغییر روادید نیز در اولویت قرار می‌گیرد و با سرعت بیشتری رسیدگی می‌شود -  Dave Chan / AFP

دولت فدرال کانادا اعلام کرد از اول ماه مارس (چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱) به تمامی ایرانیانی که با روادید موقت در کانادا به سر می‌برند، اجازه می‌دهد تا با برخورداری از مجموعه‌ای از تسهیلات حقوقی و مالی، برای تمدید یا تغییر نوع روادید خود و در نهایت اقامت دائم کانادا اقدام کنند. روادید موقت کانادا، شامل ویزاهای دانشجویی، کاری و گردشگری می‌شود.

در بیانیه بامداد جمعه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند‌ماه) دولت فدرال کانادا قید شده است که این اقدام دولت جاستین تردو، نخست‌وزیر کانادا، با توجه به شرایط سیاسی حاکم در ایران، نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر و تداوم سرکوب‌ها اتخاذ شده است.

بر اساس تصمیم روز جمعه دولت کانادا، درخواست‌های ایرانی‌ها برای تمدید یا تغییر روادید نیز در اولویت قرار می‌گیرد و با سرعت بیشتری رسیدگی خواهد شد.

همچنین ایرانی‌ها که اقامت دائم کانادا دارند یا شهروندان دوتابیعتی ایرانی-کانادایی به‌‌شمار می‌روند و در ایران به‌سر می‌برند، برای بازگشت به کانادا، برای صدور یا تمدید مدارک خود، از پرداخت هزینه‌های معمول اداره مهاجرت معاف خواهند بود.

دولت فدرال کانادا در بخش دیگری از بیانیه خود بار دیگر حکومت ایران را به سرکوب آشکار آزادی‌های مردم ایران متهم کرد.

در این بیانیه اشاره شده که اتاوا از نزدیک شرایط سیاسی در ایران را دنبال می‌کند و در صورت نیاز اقدامات بیشتری نیز در دستور کار قرار خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه هفته گذشته نیز وزارت خارجه کانادا با انتشار یک ويدئو در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد که مجموعه تحریم‌هایی که اتاوا علیه حکومت ایران اعمال کرده است، تنها به‌منظور تحت فشار قرار دادن عوامل سرکوب‌های سیاسی یا اشخاصی است که در نقض مستمر حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، مقام‌های مختلف دولت کانادا و وزارت خارجه دولت ترودو بارها در قبال سرکوب شدید و خونین معترضان در ایران موضع‌گیری کرده‌اند.

وزارت خارجه کانادا تاکنون چندین بسته تحریمی علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی، اشخاص و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران و رسانه‌های وابسته به دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی وضع کرده است.

با همه این‌ها، بسیاری از فعالان حقوق بشری و گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، دولت جاستین ترودو را متهم می‌کنند که در قبال وابستگان به حکومت ایران، اقدامات کافی انجام نداده است و کماکان برخی از وابستگان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا سایر نهادهای سرکوبگر حکومت ایران در کانادا حضور دارند یا به فعالیت‌های اقتصادی ادامه می‌دهند.

بیشتر از جهان