نگاهی به معماری سرای خانوادگی ابراهیمیه در امارات متحده عربی

این مجتمع که شامل مسجد، کلیسا و کنیسه در کنار یکدیگر است، در منطقه فرهنگی سعدیات در ابوظبی قرار دارد

سرای خانوادگی ابراهیمیه محیطی برای یادگیری و باهم‌بودن است- arabnews

برای نخستین بار در امارات متحده عربی مسجد، کلیسا و کنیسه درون مجتمعی باشکوه به نام سرای خانوادگی ابراهیمیه کنار هم قرار می‌گیرند.

این مجتمع در منطقه فرهنگی سعدیات در ابوظبی قرار دارد و با موزه لوور ابوظبی، موزه گوگنهایم ابوظبی و موزه ملی زاید همسایه است. البته دو موزه آخری در دست ساخت است.

دیدار از سرای خانوادگی ابراهیمیه به استثنای تورهای دارای راهنما برای همگان رایگان است. البته در حال حاضر، فقط به روی عبادت‌گران باز است و از یک مارس به روی عموم باز خواهد شد.

بازدیدکنندگان هنگام ورود به این مرکز باصفا پیش از همه با سنگ‌بنای بزرگی روبرو می‌شوند که روی آن امضای شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهوری امارات متحده عربی، شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی، پاپ فرانسیس و احمد الطیب، امام جماعت مسجد الازهر قاهره، به چشم می‌خورد.

براساس گزارش عرب‌نیوز، این پروژه معماری، نتیجه سال رواداری اعلام شدن سال ۲۰۱۹ در امارات متحده عربی است. یکی از نمایندگان در همین هفته در یک رونمایی رسانه‌ای به خبرنگاران دعوت‌شده گفت: «سرای خانوادگی ابراهیمیه محیطی برای یادگیری و با هم بودن است.»

این بنای دل‌باز و آفتاب‌گیر را سر دیوید اجی، معمار غنایی-بریتانیایی، طراحی کرد. او در بیانیه‌ای گفت: «می‌خواهم در نقش معمار چیزهایی خلق کنم که غنای زندگی انسان را تقویت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«امیدواریم این عمارت‌ها سبب شود در نسل‌های آینده باورمندان به تمامی ادیان جامعه بتوانند همزیستی صلح‌آمیز را یاد بگیرند و انجام دهند.»

این مجموعه که به صورتی اندیشمندانه پیاده‌سازی شده دارای سه نیایشگاه مکعب‌شکل نوگرایانه و هم‌اندازه به ارتفاع، عرض و طول ۳۰ متر است. تمامی بناها دارای برچسب‌‌نوشته‌هایی به زبان‌های عربی، انگلیسی و عبری‌اند. این مجموعه باشکوه افزون بر این نیایشگاه‌ها، دارای تعمیدگاه، غسل‌گاه مخصوص یهودیان به نام میقوه و وضوگاه هم است.

این ساختمان‌ها از جنس سنگ‌آهک تهیه‌شده از همین منطقه‌اند و نماهایی آراسته به ستون‌‌ها دارند. طراحی بیرونی هر بنا بر اساس دین مورد نظر معنای خاص خود را دارد. کلیسای کاتولیکی این مجموعه به نام کلیسای عالی‌جناب فرانسیس ۳۰۰ نفر گنجایش دارد. درون آن صلیب عظیمی روی سکویی خودنمایی می‌کند و انبوهی از تیرهای چوبی از سقف رو به پایین آمده‌اند.

در سراسر این مجموعه حوضچه‌های پر آب و آرامش‌بخشی به چشم می‌خورد که نماد خلوص‌اند و به یاد سه دین مورد نظر در این مکان به شکل مثلث طراحی شده‌اند. این مجتمع دارای باغی عمومی با درختانی از همین منطقه نیز است.

در ضمن، در نمای مسجد عالیجناب الطیب هفت طاق‌نما به چشم می‌خورد، زیرا هفت عدد مهمی در اسلام است. دیوارهای بلند بیرونی و درونی زیر سقف بلند این مسجد آراسته به طرح‌ونقش‌هایی چشم‌گیرند که خوشامدگوی ورود نور طبیعی به درون‌اند.

سبک این مسجد یادآور سبک معماری مشربیه (تزیینات شبکه‌ای ظریف با چوب و رایج در شمال آفریقا) است. در این مسجد که ۳۲۲ نفر می‌توانند درون آن شانه‌به‌شانه هم بنشینند، بخش کوچک‌تری هم به نیایشگران زن اختصاص یافته است.

در آخر هم به نخستین کنیسه اختصاصی در این کشور می‌رسیم که به یاد فیلسوف یهودی قرن دوازدهمی متولد قرطبه، آندلس، موسی بن میمون، نام‌گذاری شده است. در معماری این کنیسه که روی دیوارهای آن ده فرمان آیین یهود نقش بسته است، مثلث‌های وزینی به یاد خیمه ابراهیم پیامبر و جلوه‌ای از امنیت و مهمان‌نوازی تعبیه شده است.

بیشتر از سفر