فرمانده بمب‌گذاران هندی داعش خراسان در افغانستان کشته شد

این فرمانده کشمیری سازمان‌دهنده حمله مارس ۲۰۲۰ به عبادتگاه سیک‌ها در کابل بود

این فرمانده کشمیری ابتدا به القاعده و سپس به شاخه داعش خراسان پیوست و از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بود- @ThePrintIndia/twitter

رسانه هندی پرنت روز سه‌شنبه دوم اسفند (۲۱ فوریه) در گزارشی اعلام کرد اعجاز احمد آهنگر، فرمانده ارشد جهادی اهل کشمیر که رهبری بمب‌گذاران و انتحاری‌‌کنندگان هندی گروه داعش خراسان را به عهده داشت، در استان کنر در شرق افغانستان کشته شده است. 

به گزارش پرنت، این فرمانده کشمیری که نامش از ژانویه ۲۰۲۳ در فهرست تروریستی دولت هند قرار گرفته بود، در عملیات ضدداعش طالبان افغانستان در کنر کشته شده است. گفته می‌شود او رهبری گروهی از شاخه داعش خراسان را به عهده داشت که مسئول حملات انتحاری از طریق بمب‌گذاران هندی در کابل و جلال‌آباد بودند. اعضای خانواده این شخص در گفت‌وگو با رسانه‌های هندی، کشته شدن او را تایید کردند. 

اعجاز احمد آهنگر به همراه اعضای خانواده‌اش تا قبل از بازگشت طالبان به قدرت، در زندان امنیت ملی دولت افغانستان حبس بود. او در اوت ۲۰۲۱، هم‌زمان با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و ظهور طالبان، از زندان فرار کرد. 

بر اساس یافته‌های منابع اطلاعاتی، مقام‌های اطلاعاتی هند در نشست‌هایی که اواخر سال ۲۰۲۲ با طالبان برگزار کردند، پرونده اعجاز احمد آهنگر را برجسته کرده‌ بودند. علاوه بر این، در ماه‌های اخیر ده‌ها تن از نیروهای طالبان در حملات داعش کشته شدند و طالبان برای سرکوب این گروه هرازگاه در کابل و استان‌های شرقی عملیاتی انجام می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگذشت یک تروریست از هند تا افغانستان 

اعجاز احمد کشمیری از مسلمانان هندی‌تبار و متولد سرینگر در ایالت جامو کشمیر هند است. او در نوجوانی، از خط مرزی کشمیر به طرف پاکستان عبور کرد و به اردوی جهادی حرکات المجاهدین که شورشیان پاکستانی ایجاد کرده بودند، پیوست. آهنگر پس از آنکه در سال ۱۹۹۲ به چنگ پلیس هند افتاد، اعتراف کرد که با ۴۰ نفر دیگر، از طرف گروه حرکات المجاهدین استخدام و برای آموزش کار با مواد منفجره و سلاح به میرانشاه پاکستان فرستاده شده بود. 

فضل الرحمن خلیل، دانشجوی مدرسه جامعه‌العلوم الاسلامیه، حرکات المجاهدین را در سال ۱۹۸۴ در کراچی تاسیس کرد. او با جلال‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی افغانستان، و نیز اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، روابط نزدیکی داشت. 

آهنگر پس از آنکه در سال ۱۹۹۲ در هند زندانی شد، با یک روحانی دیگر به اسم عبدالگانی دار، کسی که گروه جهادی کوچکی به نام تحریک المجاهدین را ایجاد کرده بود، آشنا شد. او پس از رهایی از زندان با رخشانه، دختر عبدالگانی دار، ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۶ دوباره از خط مرزی کشمیر به طرف پاکستان گریخت. 

گفته می‌شود او از همسرش رخشانه دو دختر به نام‌های طوبا و صابره دارد که اکنون مشخص نیست کجا به سر می‌برند. 

البته این فرمانده جهادی کشمیری در سال ۲۰۰۹ با سائرا یوسف، همسر یک جهادگر کشته‌شده القاعده، ازدواج کرد و از او دو پسر به نام‌های عبدالله و عبدالرحمن دارد. منابع اطلاعاتی نشان می‌دهند که اعجاز احمد آهنگر در سال ۲۰۱۰ همراه با خانواده‌اش به میرانشاه پاکستان واقع در ایالت خیبرپختونخواه، هم‌مرز با افغانستان، نقل مکان کرد و به شبکه جهادی محمد الیاس کشمیری، یکی از فرماندهان القاعده در پاکستان، پیوست. 

پس از آنکه ارتش پاکستان در سال ۲۰۱۴ الیاس کشمیری و گروه او را سرکوب کرد، آهنگر با خانواده‌اش به استان پکتیا در شرق افغانستان پناه برد و از آنجا بود که با تاسیس شاخه خراسان داعش در افغانستان به این گروه ملحق شد. گفته می‌شود این گروه شمار زیادی از شهروندان بنگلادشی، پاکستانی و مالدیوی را نیز به خود جذب کرد و آهنگر، فرمانده نیروهای انتحاری و بمب‌گذاران هندی‌تبار داعش شد. بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی، در سال ۲۰۱۶ حداقل ۲۸ نفر از جمله زنان و کودکان از ایالت کرالای هند به کنر آمدند و به داعش پیوستند. 

منابع امنیتی افغانستان اعجاز احمد آهنگر را یکی از سازمان‌دهندگان حمله انتحاری مارس ۲۰۲۰ به عبادتگاه سیک‌ها در کارته‌پروان کابل معرفی کرده‌اند. در این حمله، یک نگهبان امنیتی و ۲۴ نمازگزار سیک کشته شدند. علاوه بر این، او را عامل ترور یک دندانپزشک هندی در جلال‌آباد نیز اعلام کرده‌اند. 

نیروهای امنیتی افغانستان در آوریل ۲۰۲۰، اعجاز احمد را که در پناهگاهی در قندهار همراه با اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان داعش، پنهان شده بود، بازداشت کردند. در این عملیات، ۱۰ زن هندی نیز که به عنوان همسران سربازان داعش حضور داشتند، دستگیر  شدند. اعجاز احمد آهنگر تا اوت ۲۰۲۱ در زندان افغانستان بود اما با ظهور طالبان و فروپاشی دولت پیشین، هزاران نفر از زندان‌های افغانستان فرار کردند که این فرمانده کشمیری داعش نیز یکی از آنان بود.

بیشتر از جهان