دادگاه انقلاب مشهد در حکمی فاطمه سپهری را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد

فاطمه سپهری از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» است

فاطمه سپهری کنشگر دموکراسی‌خواه و همسر یکی از «شهدای جنگ ایران و عراق» است-Social media

دادگاه انقلاب مشهد در حکمی فاطمه سپهری، فعال دموکراسی‌خواه و از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی»، را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد.

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری، با اشاره به تماس تلفنی خواهرش از زندان مشهد با خانواده‌ او، در توییتی خبر صدور حکم ۱۸ سال زندان برای فاطمه سپهری را تایید کرد.

برادر فاطمه سپهری نوشت: «در تماسی که خواهرم فاطمه سپهری با خانواده داشت، خبر داد که شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری حکم ۱۸ سال زندان برای او صادر کرده است که «۱۰ سال آن برای تبلیغ علیه نظام، ۵ سال برای همکاری با دول متخاصم، ۲ سال برای توهین به خمینی و خامنه‌ای و ۱ سال برای یک اتهام دیگر و احتمالا برای تجمع و تبانی علیه امنیت داخلی» است.

اصغر سپهری افزود که پیش‌تر نیز «شعبه ۱۴۲ دادگاه کیفری مشهد به ریاست قاضی عرب حکم یک سال زندان و ۲۰ میلیون تومان جریمه» را برای فاطمه سپهری «به اتهام نشر اکاذیب» صادر کرده بود.

برادر فاطمه سپهری همچنین در توییت خود نوشت که مسئولان زندان مرکزی مشهد در جریان تماس تلفنی فاطمه سپهری و توضیحات او درباره حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب، تماس تلفنی او با خانواده‌اش را «قطع» کردند.

پیش از این نیز فاطمه سپهری به خانواده خود اطلاع داده بود که ۱۷ بهمن ماه «بدون ابلاغ قبلی به خودش یا وکیلش به صورت بسیار ناگهانی و مخفیانه و مزورانه» محاکمه شده است.

فاطمه سپهری کنشگر دموکراسی‌خواه و همسر یکی از «شهدای جنگ ایران و عراق» است که بارها شخص علی خامنه‌ای را خطاب قرار داده و از پایان جمهوری اسلامی به‌دلیل حمایت نکردن مردم از آن سخن گفته است و ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، با آغاز خیزش سراسری برای چندمین بازداشت شد.

او همچنین از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» است که در چهاردهم مرداد سال ۱۳۹۸ و چند هفته پس از «بیانیه ۱۴ چهره سیاسی و مدنی برای استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر قانون اساسی» منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه سپهری و ۱۳ کنشگر زن دیگر در آن بیانیه نوشته بودند: «ما ۱۴ تن از زنان داخل کشور، از فعالان حوزه جنبش زنان ایران در اعتراض به این «آپارتاید جنسی» که حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی است، علیه این نظام ضدزن که ارزش‌های انسانی ما را محو نموده است، به پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستیم، نظام و قانونی که در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود.»

پس از انتشار این بیانیه، فاطمه سپهری و اغلب امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» بازداشت و مدت‌ها زندانی شدند. شماری از آن‌ها احکام سنگین زندان دریافت کردند.

سپهری پس از آزادی از بازداشت، همچنان بر مواضع خود علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای تاکید کرد و بارها احضار و بازداشت و تهدید شد. فاطمه سپهری ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ به‌دنبال حمایت از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی بار دیگر بازداشت شد که این بازداشت تاکنون ادامه داشته و اکنون به صدور حکم ۱۸ سال زندان برای او منتهی شده است.

او در متن دفاعیات خود که روز ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیرون ارسال کرد، نوشت: «به مسئولین بی‌مسئولیت کشور هشدار می‌دهم که من و میلیون‌ها نفر دیگر قبل از اینکه مخالف این نظام محسوب شویم حاصل عملکرد شما هستیم که ۴۴ سال در رنج و غم و اندوه و عملکرد ظالمانه شما از قبیل اختلاس، تجاوز، حیف و میل بیت‌المال، سوءمدیریت‌های متعدد، جنگ افروزی و ناآرامی در جهان و کشور و هزاران جنایت دیگر به ستوه آمده و دیگر تاب تحمل هیچ کدامتان را نداریم.»

فاطمه سپهری در بخشی از متن دفاعیه خود خطاب به علی خامنه‌ای و مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «من و میلیون‌ها ایرانی تا پس گرفتن کشور و سرزمینمان از پای نخواهیم نشست.»