ناوالنی: شکست نظامی روسیه در اوکراین اجتناب‌ناپذیر است

ناوالنی در بیانیه‌ای که پیش از نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین منتشر شد، گفت اوکراین باید اجازه داشته باشد سرنوشت خود را تعیین کند

ناوالنی تاکید کرد که «ده‌ها هزار اوکراینی بی‌گناه» کشته شده‌اند-Handout / Moscow City Court press service / AFP

آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت: «شکست نظامی مسکو در اوکراين «اجتناب‌ناپذير» است؛ حتی اگر کرملين سربازان بيشتری به این کشور طرفدار غرب بفرستد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سیاستمدار ۴۶ ساله، اغلب ۹ سال گذشته را به اتهام اختلاس در زندان گذرانده است. طرفداران او این اتهام و حکم دادگاه را قبول ندارند.

ناوالنی در بیانیه‌ای که پیش از نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین منتشر شد، گفت اوکراین باید اجازه داشته باشد سرنوشت خود را تعیین کند و روسیه باید به مرزهای سال ۱۹۹۱ بین دو کشور احترام بگذارد. ناوالنی در این بیانیه گفت: «زندگی ده‌ها هزار سرباز روسی، بی‌معنا خراب شده است.» او با اشاره به شکست احتمالی مسکو افزود: «شاید بتوان با پرداخت هزینه زندگی صدها هزار نیروی ذخیره اضافی، شکست نظامی نهایی را به تاخیر انداخت، اما در نهایت، شکست اجتناب‌ناپذیر است.»

ناوالنی تاکید کرد که «ده‌ها هزار اوکراینی بی‌گناه» کشته شده‌اند، زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری ۷۰ ساله، می‌خواهد «به هر قیمتی» به قدرت بچسبد. او گفت که روسيه بايد به مرزهای اوکراين در سال ۱۹۹۱ که شامل کریمه است، احترام بگذارد. او افزود: «ما باید بخشی از اروپا باشیم و مسیر توسعه اروپا را دنبال کنیم.» سرشناس‌ترین سیاستمدار روس مخالف حکومت مسکو، تاکید کرد که مسکو باید «اوکراین را رها کند» و پس از پایان نبرد، هزینه زیان‌های جنگی وارده به این کشور را بپردازد. او همچنين گفت روسيه به يک نظام جمهوری پارلمانی نياز دارد، و افزود که «ديکتاتوری» پوتين بايد برچیده، و انتخابات آزاد برگزار شود.

ناوالنی در سال ۲۰۲۰ بر اثر حمله با سم نوویچوک، سم عصبی ساخت دوران شوروی، مسموم شد و به سختی از این حمله جان سالم به در برد. او در آلمان تحت درمان قرار گرفت و در ژانویه ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت و پس از ورود به فرودگاه مسکو دستگیر شد. ناوالنی و برخی کشورهای غربی، این مسمومیت را ناشی از سوء‌قصد حکومت روسیه می‌دانند، اما کرملین دخالت در آن را تکذیب کرده است.

خبرگزاری اینسایدر که خارج از روسیه فعالیت می‌کند، به نقل از وادیم  کوبیزف، وکیل ناوالنی، گزارش داده است که «ناوالنی اخیرا پس از دریافت مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک، به درد معده دچار شده و هفت کیلو وزن کم کرده است». کی‌را یارمیش، سخنگوی ناوالنی، در توییت خود نوشت: «پوتین سعی کرد ناوالنی را به سرعت بکشد. حالا او در حال کشتن تدریجی و توام با شکنجه او است.»

بیشتر از جهان