رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو استان البرز: خودرو نخرید

بر اساس گزارش‌های میدانی، خودرو در بازار پنج تا ۱۵ میلیون تومان گران‌تر شده است

اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو استان البرز :دولت باید خودروهای مانده در گمرک را ترخیص کند تا روند عرضه تسهیل شود- MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

حمید کریمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو استان البرز، به مردم توصیه کرد خودرو نخرند. او با انتقاد از اینکه با وجود گران شدن قیمت خودرو در روزهای گذشته خرید مردم افزایش یافته است، گفت: «در اینگونه موارد باید از فرهنگ سایر کشورها استفاده کنیم تا قیمت‌ها بشکند. در گذشته نمایشگاه‌داران تعین‌کننده قیمت کف بازار بودند اما امروزه بازار از دست ما در رفته و در واقع نرخ دلار تعیین‌کننده اصلی بازار خودرو است.»

او با انتقاد از دولت در مورد نوسان نرخ ارز، خطاب به مسئولان پرسید نرخ دلار در یک روز چند بار تغییر می‌کند؟ 

کریمی شرایط کلی بازار خودرو را در ۳۵ سال اخیر بی‌سابقه دانست و با انتقاد از وزارت صمت گفت: «به نظر می‌رسد وزارت صمت و مسئولان مرتبط بازار خودرو را رها کرده‌اند و از همین رو واقعا برای وزارت صمت جای تاسف دارد. باید برای مردم تشریح شود آیا تولیدکنندگان ما خودرو دارند یا خیر؟ اگر ندارند، به مردم گفته شود و اگر دارند چرا عرضه نمی‌شود تا بازار به آرامش برسد.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو استان البرز معتقد است قرعه‌کشی خودرو بازار را به هم ریخته است و دولت باید برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک اقدام کند تا روند عرضه تسهیل شود یا عبورومرور خودروهای مناطق آزاد به سایر مناطق کشور بدون مانع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت خودرو در روزهای گذشته به طرز عجیبی بالا رفت و بر اساس گزارش‌های میدانی، طی یک هفته، قیمت خودرو در بازار پنج تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت.

خبرآنلاین هم روز پنجشنبه در گزارشی میدانی اعلام کرد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما در بازار به ۵۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۴۸۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم در بازار به قیمت ۸۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پس از آنکه گروه صنعتی ایران خودرو از خارج شدن پژو ۲۰۶ از مدار تولید خبر داد، قیمت این محصول یک‌شبه ۳۰ میلیون تومان جهش کرد. بر اساس این گزارش، پژو ۴۰۵ اس‌ال‌اکس نیز در بازار ۵۰۵ میلیون تومان و پژو پارس اتوماتیک ۶۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این افزایش قیمت‌‎ها درحالی‌ است که کارشناسان معتقدند تصمیم‌های دولت و شورای رقابت نیز در اوضاع نابسامان خودرو در ایران تاثیر منفی گذاشته است. چندی پیش شورای رقابت دستورالعملی را ابلاغ کرد که بسیاری تاکید داشتند به انحصار بیشتر برای خودروسازان داخلی منجر می‌شود. امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت، در انتقاد به این طرح گفته بود: «طرح‌های این‌چنینی سرمایه‌گذاران را در بازارهای مولدی همچون بازار سرمایه فراری و به بازارهای دلالی مانند بازار خودرو سوق می‌دهند و در نتیجه به جهش بیشتر قیمت خودرو در سال آینده منجر می‌شود.»

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، نیز روز پنجشنبه در مورد این افزایش قیمت‌‎ها گفته بود: «اگر قیمت دلار یک هزار تومان افزایش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار نسبت به آن با افزایش بیش از پنج میلیونی مواجه می‌شود و اگر نرخ دلار با کاهش روبرو شود، خودرویی که گران شده دیگر ارزان نمی‌شود و متاسفانه چنین روندی به عنوان یک اصل در بازار معاملات خودرو جا افتاده است.»