نمایش مذاکره برای نشان دادن وجهه بین‌المللی نظام

رسانه‌های داخل ایران مدعی تداوم مذاکرات برجام و تبادل زندانی با آمریکا شدند

جمهوری اسلامی یکی از منزوی ترین روزهای تاریخ خود را تجربه می‌کند و یکی پس از دیگری از نشست‌ها و هم‌نشینی‌های میان کشورهای دنیا حذف می‌شود - Behrouz MEHRI / AFP

جمهوری اسلامی از طریق رسانه‌های داخل ایران در تلاش است تا نشان دهد اوضاع مذاکراتش با دیگر کشورها به‌خوبی پیش می‌رود. خبرگزاری تسنیم از تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با بدر بوسعیدی، همتای عمانی‌اش، خبر داد. این خبرگزاری مدعی شد که در این تماس تلفنی که روز پنجشنبه انجام شده است طرفین در‌خصوص «آخرین وضعیت گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها» سخن گفتند.

از سوی دیگر، طی روزهای گذشته مذاکره جمهوری اسلامی با آمریکا برای تبادل زندانیان بین دو کشور نیز بارها در رسانه‌ها تکرار شده است. نورنیوز، خبرگزاری وابسته به شورای امنیت ملی، نیز از مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر آزادی زندانیان آمریکایی در ازای آزاد کردن اموال مسدود شده ایران خبر داد؛ پیشنهادی که جمهوری اسلامی بر روی میز گذاشته است و نورنیوز اعتراف کرد که این گزینه هنوز نهایی نشده است.

نورنیوز در صفحه توییترش مدعی شد که با درخواست واشینگتن و موافقت تهران، مذاکرات غیرمستقیم و نتیجه‌بخش انجام شده، اما نهایی شدن توافقات در حال مذاکره نیازمند صداقت و سیاسی‌کاری نکردن طرف آمریکایی است. بخش دوم این توییت شباهت بسیاری به ادعای نهایی شدن مذاکرات احیای برجام در سال گذشته دارد. زمانی که جمهوری اسلامی مذاکرات را نهایی اعلام کرده بود و از انتظار برای اعلام نظر اروپا و آمریکا می‌گفت و از طرفی غربی‌ها اعلام می‌کردند که جمهوری اسلامی در مذاکرات خواسته‌های فرابرجامی داشته و گفت‌وگوها بی‌نتیجه باقی مانده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چندی پیش درباره مذاکرات تبادل زندانی بین دو کشور و چالش‌های ایران برای جهان اعلام کرد: «ایران همیشه در اولویت دستورکار است. چالش‌هایی که ایران برای نظم جهانی دارد، سرکوب و خشونت علیه مردمش، حمایت ایران از روسیه با پهپاد برای جنگ در اوکراین و بازداشت آمریکایی‌ها از این دست موضوعات‌اند.»

او همچنین در‌مورد ادعای تداوم مذاکرات برجامی میان جمهوری اسلامی و آمریکا گفت: «‌ماه‌ها است که تمرکز ما روی برجام نیست. تمرکز ما روی سه موضوع است، اینکه ایران باید کشتار و سرکوب مردمش را پایان دهد، کمک‌های امنیتی و پهپادی به روسیه را متوقف و آمریکایی‌های بازداشت‌ شده را آزاد کند.»

شبکه ان‌بی‌سی نیز پیش از این گزارش داده بود که مذاکراتی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران، با میانجیگری بریتانیا و قطر در جریان است. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی خواستار موافقت آمریکا با آزادسازی هفت میلیارد دلار از پول‌های راکد ایران در بانک‌های کره جنوبی شده است تا در مقابل، جمهوری اسلامی زندانیان آمریکایی- ایرانی را تحویل دهد.

با گذشت ماه‌ها از توقف مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی و پس از خیزش سراسری مردم ایران، کشورهای دنیا ظاهرا به کاهش روابطشان با جمهوری اسلامی اقدام کرده بودند. با این حال، امیرعبداللهیان شنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با رادیو ان‌پی‌آر آمریکا در‌مورد توافق با آمریکا درباره تبادل زندانیان بین دو کشور اعلام کرده بود که توافق روی میز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فواد حسین، وزیر خارجه عراق که اخیرا به واشینگتن سفر کرده ‌و با مقام‌های این کشور دیدار و رایزنی کرده است، در گفت‌وگو با شبکه رووداو در‌مورد دیدارش با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت: وقتی که مسئول پرونده مذاکرات هسته‌ای با من دیدار می‌کند و وزیر خارجه ایران با من تماس می‌گیرد، بدانید که بدون شک ما در حال تبادل‌نظر در‌مورد این موضوع هستیم. در یک گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی تبادل‌نظر کردیم.»

وزیر امور خارجه عراق همچنین مدعی شد که مذاکرات کنونی ادامه دارد و متوقف نشده است. مذاکراتی که به نظر می‌رسد با چراغ سبز جمهوری اسلامی روبرو شده، اما کماکان حتی یک قدم نیز به تحقق پروژه احیای برجام نزدیک نشده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که جمهوری اسلامی یکی از منزوی‌ترین روزهای تاریخش را تجربه می‌کند.

پیش از این در سومین کارگروه مشترک آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از ایران خواسته شد که «اقدام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای را متوقف کند»، «از سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه دست بکشد»، «حمایت از تروریسم» را پایان دهد و «استفاده از موشک‌های پیشرفته، تسلیحات سایبری و پهپادی» را علیه ثبات منطقه به کار نگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، شامگاه پنجشنبه ۲۷ بهمن، به این اتفاق واکنش نشان داد و ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه با درک صحیح خواسته‌های منفعت‌طلبانه و «سیاست‌های شرورانه آمریکا در منطقه»، در مسیر صلح، امنیت و توسعه پایدار منطقه گام بردارند.

دعوت نشدن جمهوری اسلامی به کنفرانس امنیتی مونیخ، یکی دیگر از چالش‌های بین‌المللی نظام است و از انزوای آن خبر می‌دهد. از سوی دیگر، دعوت از مخالفان جمهوری اسلامی به این نشست، یکی از نکات مهم آن است که به تاثیرگذاری بر کشورهای جهان و شناخت بیشتر جنایت‌های این نظام استبدادی منجر می‌شود. شرکت نداشتن جمهوری اسلامی در این کنفرانس و به‌جای آن دعوت از مخالفانش و در راس آن‌ها شاهزاده رضا پهلوی، از حذف تدریجی نظام در مناسبات بین‌المللی خبر می‌دهد. اتفاقی که نشان می‌دهد کشورهای دنیا برای پذیرفتن ایران بدون جمهوری اسلامی آماده می‌شوند.