کوهرنگ زیر برف مدفون شد

تاخیر در امدادرسانی و ارسال تجهیزات مناسب باعث شد راه‌های ارتباطی با ۲۰۰ روستا مسدود شود

بارش سنگین برف، بی‌اعتنایی به درخواست‌های مردم و تاخیر در امدادرسانی، شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و بیش از ۲۰۰ روستای اطراف آن را زیر برف مدفون کرد. ارتفاع برف در برخی مناطق شهری بیش از ۳.۵ متر است و در ارتفاعات به شش متر هم می‌رسد. مسیر‌های ارتباطی به روستا‌ها هم مسدود شده‌ و روستاییان در خانه‌های خود گرفتار شده‌اند و به وسایل و تجهیزات مناسب برف‌روبی و یخ‌شکن دسترسی ندارند.

بر مبنای گزارش رسانه‌های داخلی ایران، احمد وحیدی، وزیر کشور، شامگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن پس از حدود یک هفته بارش سنگین برف در کوهرنگ، عازم استان چهارمحال و بختیاری شد اما هواپیمای حامل او به دلیل شرایط جوی نتوانست در فرودگاه شهرکرد به زمین بنشیند.

تصاویر هوایی که از وضعیت استان چهارمحال و بختیاری منتشر شده، شرایط وخیم این استان در سرما و یخبندان را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که برخی خانه‌ها تا سقف زیر برف مدفون شده‌اند. با این‌ حال، وزیر کشور پس از حدود یک هفته به استان‌های مجاور دستور داد برای کمک‌رسانی به چهارمحال و بختیاری اقدام کنند.

به گزارش انتخاب، شهباز اکبری، فرماندار کوهرنگ، شامگاه چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری گفت که بارش سنگین برف راه‌های ارتباطی ۲۳۵ روستا با این شهرستان را مسدود کرده است و ۲۰ هزار نفر از جمعیت این روستا‌ها به وسایل گرمایشی، اقلام غذایی و آرد نیاز فوری دارند.

در همین جلسه، غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری، هم گفت که در برخی مناطق با بولدوزر هم نمی‌توان برف‌روبی کرد و امدادرسانی به دو منطقه بازفت و موگویی بسیار سخت شده است. به گفته او، ارتفاع برف در بازفت بسیار بالا است و ۶۷ روستا در این منطقه در محاصره برف قرار دارند. بارش برف در منطقه موگویی هم شدید است و برای کمک‌رسانی به این منطقه باید مسیر ارتباطی از استان لرستان و شهرستان الیگودرز باز شود.

انتظار امدادرسانی به محاصره‌شدگان برف در استان چهارمحال و بختیاری از الیگودرز در حالی است که به گفته‌ ایمان خسروی، فرماندار این شهرستان، راه‌های ارتباطی تمام روستا‌های الیگودرز هم در اثر بارش برف مسدود شده‌اند و ریزش بهمن ارتفاع برف در گردنه نمک را به بیش از ۱۵ متر رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روز‌های گذشته ویدیو‌ها و تصاویر متعددی از وضعیت کوهرنگ و روستا‌های اطراف آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و اهالی استان چهارمحال و بختیاری بارها درباره وضعیت کوهرنگ و روستا‌های مجاور آن و خطر وقوع فاجعه انسانی هشدار دادند اما بی‌اعتنایی به این هشدار‌ها و تاخیر در ارسال وسایل و تجهیزات موردنیاز کار را به‌جایی رساند که حالا زمزمه‌های جابه‌جایی مردم گرفتار در کولاک شنیده می‌شود.

هرچند قدرت‌الله حمزه‌ای، نماینده کوهرنگ در مجلس، می‌گوید: «بحث جابه‌جایی مطرح نیست چرا که ۲۰۰ روستا گرفتار برف و کولاک‌اند و نمی‌توان این جمعیت را به روستا‌های همجوار برد.»

به گفته این نماینده مجلس، برف و کولاک در حدی است که امکان جابه‌جایی در این سطح گسترده وجود ندارد.

با این‌ حال به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر در استان چهارمحال و بختیاری، تاکنون ۳۴ واحد مسکونی به دلیل ناامن بودن و احتمال تخریب در روستا‌های نیاکان، فانی‌آباد و دهنو از بخش‌های مرکزی، صمصامی و بازفت تخلیه اضطراری شده‌اند. از سخنان این مقام سازمان هلال‌احمر چنین برمی‌آید که نهاد‌های دولتی برای اسکان اضطراری ساکنان این واحد‌های مسکونی اقدامی انجام نداده‌اند و آن‌ها به منزل بستگان خود نقل‌مکان کرده‌اند.

در حالی‌ که مردم در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته‌اند، رسانه‌های حکومتی ادعا کرده‌اند که اقدام‌های مناسب برای امدادرسانی انجام شده است. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی نوشت: «مدیریت بحران استان تمام توان خود را برای بازگشایی مسیر‌های برف‌گیر و کمک به مردم گرفتار به کار بسته و برای اعزام تجهیزات برف‌روبی از سایر استان‌ها از طریق وزیر کشور پیگیری لازم انجام شده است.»

نماینده کوهرنگ هم گفت: «تجهیزات لازم از چند استان ارسال شده و برای تعدادی هم مجوز دادند که استانداری خرید کند که کار‌های مربوط به آن درجریان است.»

صبح پنجشنبه تصاویری از برخی مناطق کوهرنگ در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد مسئولان دولتی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به درخواست مردم برای ارسال ماشین‌آلات برف‌روبی نیرو‌های یگان انتظامی را به این منطقه فرستاده‌اند.